El títol que he escollit, “Pares i mares, avui”, és una acotació al que en
principi figurava com a previst en el programa, “Educar les noves generacions,
des del punt de vista dels pares”.
Crec que l’educació de les noves generacions no es pot pensar sense tenir
en compte el moviment general en la societat sobre l’experiència de la infància,
amb els seus moments de crisi i problemàtiques que anem vivint, de les que se’n
fan ressò la política, les institucions, els mitjans de comunicació. Tot aquest moviment també toca de manera
particular els pares i les mares, en la seva experiència subjectiva en la seva
doble condició, d’agents educadors i participants de la marxa del món.
És a dir, la funció del pare i la mare està marcada pel discurs que
travessa les èpoques, un entramat que afecta la vida social, econòmica,
política, i les formes del matrimoni, la família, la idea d’infància, fins i
tot els llocs del masculí i femení. És en l’actualitat que comencem a notar els
efectes del discurs del capitalisme i la tècnica en els vincles socials, a
nivell de l’amor, sexual, familiar, etc.
Miraré, doncs, de mostrar també l’enorme incidència que té aquest discurs
en el que és un pare o una mare, i la concepció que pot aportar la
psicoanàlisi.
Quins pares i mares volem
És bastant freqüent que els pares i les mares joves, o no tant joves, es
preguntin amb certa angoixa per la seva paternitat, el seu exercici de pares i
mares. Ho estem fent bé? Si som permissius, això els faran capritxosos i
rebutjaran els esforços? I si ens passem d’estrictes, no estarem menystenint la
seva autonomia i creativitat? Passem prou temps amb els fills, com conciliar el
treball amb la vida familiar?
Quan els nens són molt petits crida
l’atenció que hi ha una sèrie de fenòmens, que a primera vista es presenten com
a problemàtics en el nen, però que tot i així l’experiència demostra que moltes
vegades no ho són. Són situacions que en tot cas esdevenen una inquietud per la
seva proximitat, en la majoria dels casos lligat a un malestar en la mare:
- Dones que es presenten en tant que mares, que fan de mares solament, o són mares soles.
- Amb certa freqüència hi ha homes que diuen “estem embarassats”. Pares homologables a la mare pel que fa a la criança. Fan el que cal prenent el model de la mare mateixa.
- Hi ha consultes pel mal funcionament fisiològic, perquè no poden evacuar les femtes, per exemple, o en contrast aquells en els que el control dels esfínters no esdevé fins els quatre anys.
- També nens molt petits que rebutgen els aliments, però sense està desnodrits, el nen no menja, o menja poques coses i molt limitat però sense estar malalt. N’hi ha que amb quatre anys prenen el pit combinat amb les menjades.
- No parlen molt, alguns no parlen fins els tres anys i quan ho fan no se’ls entén quasi res.
- Molts nens dormen amb els seus pares, amb ambdós o amb un o l’altre. La parella deixa de compartir el llit per fer-ho amb els fills.
Totes aquestes situacions posen en joc que sostenir-se en les funcions
parentals no és sense fer-se preguntes. De vegades és la mare de la mare qui
orienta la cura del nen petit, intervenció que és viscuda en ocasions amb
contradiccions; s’hi pot afegir el pediatra, l’educadora o la psicòloga de
l’escola.
Com trobar la mesura justa, aquest savi equilibri entre l’exigència i el
deixar fer? No hi ha cap manual o una prova que ens serveixi de brúixola?
La resposta és senzilla. Aquest manual no existeix. No hi
ha que perseguir al pare o mare perfecte. De fet no existeix, i en tot cas quan
trobem algú que s’hi assembla molt és una catàstrofe.
Quan un pare vol col·locar-se en el lloc del pare perfecte, sense mancances
ni debilitats, això asfixia als fills, i pot acabar malament. No els deixa cap
lloc perquè ells trobin el seu propi camí.
Un pare o una mare imperfectes ofereixen en canvi moltes virtuts als fills
perquè els donen l’oportunitat de millorar les seves mancances i trobar en això
una manera de superar-se en la vida. Poden estar advertits, a més a més, a l’hora d’escollir
parella o professió, dels límits reals que existeixen que ja hauran constatat
en la seva pròpia família.
Infància solitària
Una primera observació és que avui l’experiència de la infància és més
solitària que al segle passat.
Avui la infància està contaminada de manera particular per l’individualisme
de massa de l’època. Aquesta és una expressió que ve sent utilitzada des del
camp de la sociologia per caracteritzar una tendència visible en les societats
occidentals dels últims anys. No és un individualisme en el sentit de ser
possessiu o humanista, sinó centrat en el culte de la pròpia interioritat,
l’autenticitat emotiva, l’autoexploració i la idea de felicitat a través de la
recol·lecció de sensacions internes que trenquin la monotonia de la vida
quotidiana. Aquest individu actual es troba amenaçat per la incertesa i la
indefensió, i sovint delega la seva llibertat i substitueix la responsabilitat
per la tutela, de la mà dels sabers experts i la cultura terapèutica, dels
quals desconeix els seus principis d’actuació.
La infància solitària és una de les conseqüències de les condicions en que
viuen les famílies, així que l’experiència que tenen dels fills també està
travessada per aquesta recerca de la felicitats, els nens desperten moltes
emocions, passions, i són font de satisfacció.
Podem veure la dificultats que tenen els pares per inserir-se en el món
laboral, amb els contractes que regeixen el món laboral. Pel que fa a les dones,
elles són sol·licitades com a mares com no ho havien estat mai, amb una empenta
cap el treball que té una importància creixent en el mercat laboral.
Tota aquesta mobilització dels pares i les mares fa que els nens siguin més
solitaris; també ho són perquè tenen menys germans, les famílies nombroses són
escasses; els avis que viuen més temps, moltes vegades viuen lluny.
Aquests nens més solitaris passen més temps en xats, internet o sols davant
la tele. Totes aquestes pantalles miren a aquesta infància, la cuiden i també
instal·len una dependència que el nen retrobarà quan sigui més gran en les
ofertes del mercat.
Ja fa un temps que hi ha tot un debat sobre el paper de les pantalles, amb
intents de regulació que van des de si s’han de restringir o acompanyar els
infants. Les pantalles atrapen tant als adults com els nens. I, per exemple,
quan l’únic ritual és la tele, menjar-hi davant, parlar sobre ella o quedar-se
en silenci davant l’aparell, això no és el mateix que el ritual de l’oració en
comú de la tradició.
El nen objecte
Tota aquesta oferta el que amaga, ens diu Eric Laurent[1], és que l’objecte és el nen
mateix, el nen com a objecte de satisfacció. I no és el mateix l’experiència
del nen com a objecte de satisfacció que el nen com a ideal en el desig dels
pares, posicions que sempre entren en tensió. Sens dubte que aquesta tensió
sempre ha existit, però a dia d’avui sembla que el nen es decanta a ser més una
font de satisfacció, que desperta passions i de vegades suporten el pes
d’ideals que poden arribar a ser terribles (tenir èxit, ser excel·lents, etc.),
que tenen el seu preu.
Això ens dona una dimensió del nen com a objecte, produït com un objecte.
És una experiència de la nostra època, que de forma clara es veu en els avenços
de la biologia, perquè toca la producció del nen. A més dels avenços del segle
XX amb la reproducció o fecundació assistida, al segle XXI ja podem parlar de
reproducció inventada. Hi ha un ventall de tècniques noves que van des de
l’estimulació ovàrica fins a la gestació per altres, etc., que empeny cap a un
control de qualitat a tots els nivells, i sorgeix el tema de com regular-ho
(treure-ho del mercat, si és un do, si cal subvencionar-ho, etc.).
Ara que hi ha les famílies descomposades i recomposades, el valor de la
família està en el nen com a tal. En els països europeus el dret s’està
reconfigurant per definir les obligacions dels pares. Els matrimonis del mateix
sexe ho complica, però el tema està en com assegurar-se que el nen pugui
comptar amb els compromisos i les obligacions dels pares.
Aleshores, el nen mateix, que és objecte de control, es torna instrument de
control. El mateix nen es torna com una càmera de vigilància que ja des de la
llar d’infants assegura les bones pràctiques parentals.
El nen dels drets
Els infants sempre han estat sota la mirada dels adults en totes les
èpoques. I per això podem preguntar-nos quin nen esperem avui. Sens dubte, la
promulgació dels drets del nen ha produït millores indubtables en la protecció
de la infància, però també convé veure que ha suposat un canvi molt important
respecte la consideració del nen i de la infància.
Per això podem pensar que el nen d’avui és el nen dels drets, i que aquest
nen ha deixat enrere la idea del nen considerat com inacabat.
Com ens ho recorda J.R. Ubieto, en una altra època era l’educador qui explicitava la intencionalitat
educativa, però avui aquest esquema és ja impensable sense tenir en compte els
principis de participació i co-responsabilitat. S’espera i es promou que sigui
el mateix subjecte que desenvolupi la seva capacitat a partir de la seva
experimentació i l’actuació constant en la cerca de solucions a les diverses
problemàtiques.
Cal algú més que l’entorn familiar per educar un nen? És una pregunta que
pot ser oportuna perquè en aquest moment hi ha una “Recomanació del Comitè de
Ministres del Consell d’Europa dels Estats Membres” per oferir als pares la
possibilitat de formar-se en escoles de pares en el que se n’ha dit la
“parentalitat positiva” que consisteix en promoure “un conjunt de conductes
parentals que procuren el benestar dels nens i el seu desenvolupament integral
des d’una perspectiva de cura, afecte, protecció, enriquiment i seguretat
personal i pautes educatives, i inclou l’establiment de límits promovent el seu
complert desenvolupament, el sentiment de control de la seva pròpia vida i
puguin assolir les millors fites tant en l’àmbit familiar com acadèmic, amb els
amics i en l’entorn social i comunitari”.
S’introdueix en
el si de la família un aparell de gestió per resoldre les relacions entre pares
i fills: aprendre a gestionar les
emocions, tècniques d’entrenament
La funció de familiarització de la família
Afortunadament,
el nen dels drets el que vol és saber sobre un altre sentiment, el “sentiment
de pertinença” i es pregunta “a qui pertanyo”, perquè el nen dels drets no és
exactament el nen en el vincle familiar.
Hi ha una
conversa actual al voltant de les formes de fer família, a partir del què es
pot pensar com la fi d’una forma tradicional de família. Amb totes les
variacions i creacions hi ha discursos que entren en conflicte sobre què són el
pare i la mare. Però tot i que es pugui recolzar en la biologia, aquesta no
podrà mai explicar el conjunt de vincles que s’estableixen entre els seus
membres. El més propi de la família és la seva funció de familiarització, com
una funció que fa possible obtenir un desig que estigui articulat en un relat.
Per això la
família és una constel·lació i un complex, un grup arbitrari d’elements amb relacions complexes
entre si. El psicoanalista francès Jacques Lacan va saber traduir aquest
complex en una fórmula que explica les funcions del pare i de la mare més enllà
de ser una qüestió de persones o d’un sistema parentiu o les ficcions
jurídic-socials possibles.
En l’espai familiar el nen podrà trobar el desig del que n’és la causa.
Un desig que es recomanable que no sigui anònim, que tingui en algun dels pares
la seva formulació, i que el nen entendrà de manera més o menys encertada, com
la raó per la que ha vingut al món, en un espai que li dona un lloc, més o
menys precari. Aquesta trama familiar és necessària per l’aprenentatge del bé i
el mal, per saber com cal comportar-se en la vida, com fer ús dels semblants i
afrontar els sentiments contradictoris que hom pot tenir al mateix temps.
Tot aquest saber familiar, tingui la família la forma que tingui, és en
cada cas una invenció, perquè no hi ha res en la naturalesa que digui com ser
un pare, ni com ser una mare, ni com ser un fill, com tampoc hi ha res en la
naturalesa que respongui de com ser un home, com ser una dona, ni com ser un
nen.
Des de la psicoanàlisi no és possible fer la defensa d’una forma familiar
concreta, perquè és el nen que crea la família, i és del costat del nen que es
planteja sempre l’objecció a la ficció familiar. Dit d’una altra manera, la
família és la família dita pel subjecte, sostinguda per la idea que el subjecte
s’ha fet d’ella. El que el subjecte diu de la família és sempre una novel·la,
un mite, amb uns personatges i un argument. És per això que la psicoanàlisi
planteja la possibilitat de travessar aquesta història, per intentar situar-se
d’una altra manera respecte a ella.
Per
això les intervencions dels professionals en el camp de l’atenció i l’educació
dels més petits ha de ser molt acurada i respectuosa del treball que el nen ja
fa pels seus propis medis, i apuntar en tot cas a no distreure de la seva
funció als pares. Avui ens trobem amb un doble problema: d’una banda els
progenitors tendeixen a trobar-se perduts i desorientats respecte l’educació
dels fills, i aleshores dirigeixen les seves demandes i inquietuds als
professionals buscant una brúixola que els senyali el camí, però el que han de
saber aquests professionals és que ells no poden substituir amb el seu saber
les funcions d’aquells.
Si
Lacan deia que la família representava el lloc irreductible d’una transmissió[2]
és perquè el desig dels pares no pot ser anònim, el nen ha de poder trobar en
l’espai familiar l’encarnació del desig del que n’és objecte, perquè d’aquest
desig que es desplegarà en aquest espai concret que és la família el subjecte
es fabricarà el seu propi.
Com pensar l’autoritat, avui?
El que avui sembla urgent és pensar la figura de l’autoritat (3).
Tradicionalment lligada a la figura del pare, Lacan va saber separar el pare
del que en va dir el Nom del Pare, com una funció paradoxal de prohibició-autorització,
que funciona o no més enllà de les persones presents. I fins i tot quan el pare
falta o està absent, no falta un discurs del que per a ella és un pare. A més,
la mare tal vegada també ha tingut un pare.
L’efecte que sobre les noves generacions té l’absència d’uns valors
tradicionals domina la teoria de que els pares cal que recobrin l’autoritat
perduda. Hi ha qui reclama tornar a models educatius més estrictes enfront la
cultura del deixar fer, que ha diluït l’autoritat dels pares per establir en el
si de la família relacions més lliures i igualitàries.
Qüestionada la fórmula tradicional, avui l’autoritat està sostinguda
majorment en afectes compartits o, quan això fracassa la pendent de la via
judicial apunta en l’horitzó.
Què fer? Volem canviar l’autoritat definitivament per normes? Volem cursets
on els pares aprenguin a tenir autoritat? Supernannies amb sistemes de premis i
càstigs que fabriquin pares útils i pràctics? Volem educar els nens perquè
siguin bons gestors de les pròpies emocions i emprenedors?
Això no sembla la solució, ni tampoc tornar a una tradició que ja no
existeix. Totes les formes, monoparental, homoparental, adoptiva, etc., són
ficcions que permeten a un nen créixer i desenvolupar-se. Cap model és òptim, i
cap model genera patologia.
Com entén la psicoanàlisi l’autoritat? No és una qüestió de major o menor
fermesa, això és un fals problema. Com ho argumenta Laurent, l’autèntica
autoritat deriva de com la persona soluciona la seva simple culpa d’existir.
De fet el món funciona sense autoritat, per això ens preguntem sempre en
nom de què estic fent el que faig.
Hi ha la culpa de ser pares, perquè hom no serà mai el suficient bon pare o
mare. Cadascú viurà la culpa de no aconseguir l’ideal. La millor sortida és que
cadascú pugui trobar la manera de tractar la pròpia culpa, enfrontar-la, i no
deixar-se portar per aquestes pròtesis que amaguen el que un no vol saber.
De fet no s’ha tractat mai d’una altra cosa, l’autoritat autèntica és la
que deriva d’un saber fer amb el que és el més important: les relacions
sexuals, enteses com l’encontre amb l’altre, amb el cos com a seu de
satisfacció. El que és important és autoritzar-se allí i transmetent un estil
de vida, perquè en tot cas la culpa ens empeny a ser bons pares, massa bons,
oblidant la pròpia condició sexual.
En l’educació sempre estem una mica en la foscor, i l’ofici d’educador
porta a la necessitat d’anticipació i endevinació, tot i que aquests recursos
prenguin suport del que ja se sap.
[1] Veure: Eric Laurent, el psicoanàlisis y la crisis del control de la
infància. http://intersecciones.psi.uba.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=157:el-psicoanalisis-y-la-crisis-del-control-de-la-infancia&catid=15:actualidad&Itemid=1
[2] Jacques
Lacan, “Dos notas sobre el niño”, en
Intervenciones y textos 2, Manantial
[3] Veure l'article de Maricel Chavarría, en una entrevista als organitzadors de les VII Jornadas de la ELP, Clinica del Lazo Familiar y de sus nuevas formas publicat a La vanguardia (17/11/2008): http://blog.elp.org.es/all/cat15/no_faltan_normas_falta_otra_autoridad_ma/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada