Gènere
i sexuació, són dos conceptes diferents que ens porten a dos abordatges
diferenciats respecte a la feminitat i la masculinitat. Allò que els separa té
a veure amb prendre en consideració la dimensió de l’inconscient, sense ignorar
també la dimensió del gaudi.
En
els estudis de gènere, les masculinitats i feminitats són el resultat d’una
construcció social que acaba sempre en la tendència a produir una
normativització dels gaudis. En el seu desenvolupament es recorre sovint a una
crítica a la coneguda sentencia freudiana de que “... l’anatomia és el destí”.
La suposada determinació del sexe biològic quedaria superada pels gèneres, amb
la qual cosa es fa la distinció entre allò que depèn de la natura i allò que
depèn del social en la relació entre els sexes. El fet biològic es separa de la
construcció social, deslligant-se com dues realitats.
Sens
dubte, el concepte de gènere marca una dimensió reflexiva, que és el suport
d’una filosofia i d’una política.
“La
finesa de la posició lacaniana mostra que la relació que un ésser sexuat manté
amb el seu gènere no se’n desprèn mai un universal, perquè de fet aquesta
relació no concerneix al “ser” i no du a
cap ontologia possible. Tot i així concerneix a un real”[1]. Des
de la psicoanàlisi, més enllà de les evidències fenomenològiques, de les
dinàmiques social i com tot plegat impacta en els vincles, cada subjecte està
situat en relació a la seva sexuació en un lloc incòmode respecte a la norma, i
la construcció de la seva posició sexuada estarà exposada a les contingències i
a l’època que li ha tocat viure.
Breu història del concepte de gènere
El
sexòleg John Money, el 1955, introdueix el terme “rol de gènere”, a partir dels
estudis sobre individus nascuts amb ambigüitat genital. Aquests estudis donen
com a resultat que l’assignació del sexe per part dels adults –és a dir, el
gènere que els han atribuït- esdevé com a determinant en la constitució de la
identitat sexual del subjecte. La conclusió és que el rol de gènere designa el
fet psicològic pel que algú se sent i es comporta com una dona o com un home[2]. Això
plantejarà la justificació de la modificació del cos per medi de la
transformació hormonal i la cirurgia, quan un individu mostri de manera
continuada i fixa una identitat de gènere[3].
El
1968 el psicoanalista Robert Stoller[4] escriu Sex and gender, on fa ús
del concepte de gènere per explicar el que anomena identitat de gènere, en
contraposició al concepte de gènere i de identitat sexual. La identitat de
gènere és una construcció social.
Stoller fa ús d’aquest terme per explicar el transexualisme, vol poder
diagnosticar aquelles persones que, tot i tenir un cos d’home, se sentien
dones. El seu esforç era establir una clínica diferencial entre el transsexual,
el travestí i l’homosexual afeminat: el transsexual se sent dona, no gaudeix
del seu penis ni suporta que el seu company s’hi interessi, mentre que els
altres dos se senten homes i gaudeixen del seu òrgan[5].
Tot
i que Stoller defineix al transsexual a partir de la teoria sobre la identitat
amb la qual la psicoanalista Margaret Mahler donava compte de la psicosi
infantil, en cap moment parla de psicosi. En la teoria de Mahler la psicosi
infantil era producte d’una falla en el procés de separació i individuació,
després d’un temps normal de la simbiosi primitiva mare-fill durant el primer
any de vida; de tal manera que el nen no hauria pogut arribar a una identitat
estable que permetria la maduració del jo. El transsexual no superaria el
nivell de confusió identificadora amb la mare, amb la qual cosa el nucli de la
seva identitat de gènere quedaria aturat en la primera etapa.
Stoller
arriba a la conclusió que el gènere és un terme que té connotacions
psicològiques i culturals, més que biològiques. Si els termes adequats pel sexe
són mascle i femella, el que corresponen al gènere són masculí i femení, i
aquests poden ser bastant independents dels primers.
Després,
una mica més endavant als anys 70, serà el feminisme com a moviment
intel·lectual qui reprendrà el concepte de gènere per explicar no pas la
diferència sinó l’origen de la desigualtat entre dones i homes. Efectivament,
els significants home i dona designen una classe d’ésser subjectes a un
determinat ordre del món, que pot llegir-se en termes d’una relació de poder
–és la història de la dominació masculina en un ordre del món on les dones no
tenien cap dret. La igualtat entre home i dona caldria que ens dugués a
desfer-nos dels vestigis d’aquest ordre del món. Es reclamen, així, drets a
nivell polític i es denuncien desigualtats. Es lluita contra els estereotips de
gènere, en la mesura que les normes de gènere perjudiquen la igualtat entre els
sexes, amb el pretext que desmuntant els estereotips la política aconseguirà
alliberar als subjectes d’allò que els fa sofrir en la seva relació a les
normes de gènere.
Introducció a la teoria de la sexuació
Jacques
Lacan llegirà la problemàtica del transexualisme al mateix temps que investiga
i elabora la clínica de la psicosi i la clínica de la sexualitat femenina. Fa
esment dels casos de transsexuals estudiats per Stoller, criticant-li que no es
refereixi en cap moment a la cara psicòtica d’aquests casos, tot just perquè no
compta amb el concepte de forclusió lacaniana[6]. En els seus Seminaris 18 i 19 insisteix en separar la sexualitat humana
de la biologia. La sexualitat no respon a quelcom natural, però les
identificacions que proveeix la cultura tampoc són suficients.
Per
això pren distància de seguida respecte el concepte de gènere. Com a novetat
introdueix aleshores la seva teoria de la sexuació, a través de la qual un
subjecte assumeix una posició sexuada. En aquesta, allò que està fonamentalment
en joc no és ni la anatomia ni tampoc les identificacions o rols sexuals, sinó
les identificacions de gaudi.
“L’home,
i la dona: és això el que en diem valors sexuals. Que l’home i la dona estiguin
de bon començament és sobretot un assumpte de llenguatge. El llenguatge és tal
que per a qualsevol ésser parlant, o bé és ell o bé és ella. Aquest és el
principi del funcionament del gènere, femení o masculí. (...) Dit d’una altra
manera, no sabem que són l’home i la dona”[7]. És
a dir,
home o dona són dues categories fàl·liques que proveeix
el llenguatge. I, Masculí i femení dues maneres de gaudir, on cadascuna dóna
compte de la relació del subjecte amb el fal·lus com a significant del gaudi:
tota fàl·lica o no tota fàl·lica. Està en joc un real.
La
sexuació per a Lacan s’assumeix a partir del significant fàl·lic, és a dir
dependrà de la manera com cada subjecte, independentment del seu sexe biològic,
s’ubiqui en relació a aquest significant. El subjecte fa una elecció, hi ha una
elecció insondable de l’ésser, diu Lacan, que recau sobre el significant i el
gaudi.
Tot
i els esforços dels estudis de gènere per donar compte d’una identitat sexual,
la divisió que introdueix l’encontre amb el gaudi produeix un saldo que és més
aviat una no identitat.
La
posició d’un ésser sexuat no es pot universalitzar, ni tampoc depèn d’una
identitat, perquè el gaudi és sempre radicalment hetero. Fins i tot en la sexualitat del homo, darrera de l’aparent relació al igual, allò que divideix al
subjecte és la seva relació a l’Altre sexe.
L’operació de la sexuació
Lacan
subratlla el paper de les identificacions de gaudi respecte de les
identificacions simbòliques. Per arribar a assumir una posició sexuada són
necessaris tres passos, que no impliquen una cronologia[8].
El
primer pas consisteix en que el nen neix amb una anatomia determinada i que els
pares (l’Altre) constaten com el que Lacan en diu la petita diferència. Per
regla general aquesta petita diferència és fàcilment observable, inclús abans
del naixement, en les ecografies. Donat que és una dada de la percepció, la
tendència és considerar que la constatació de l’adult sobre si és un nen o una
nena és un judici natural. Aleshores, Lacan fa l’objecció que tot i la
diferència natural, el judici no ho és. A nivell del judici, el nen no es distingeix
a si mateix sol, sinó que és distingit per l’Altre, que per altra banda només
pot fer-ho tenint en compte categories del llenguatge, és a dir en relació al fal·lus.
Aquest
punt és el que Lacan en diu “l’error comú”, que constitueix el segon pas a tenir en compte en la
sexuació. Consisteix en que quan es diu “és un nen” o “és una nena”, sempre
s’està dient alguna quelcom més, les significacions diverses que pot prendre,
segons els pares, l’entorn, l’època, etc.
El tercer pas al·ludeix a l’elecció del
subjecte, que ha de decidir si accepta o no aquesta categorització. És un nen o
és una nena només serà veritat si experimenta el gaudi corresponent, un gaudi
tot fàl·lic o un gaudi no tot fàl·lic, i accepta inscriure’s ell mateix en la
funció fàl·lica.
La
sexuació és una operació que suposa un més enllà de l’anatomia i posa de relleu
la implicació subjectiva del ser parlant, en la mesura que és una
resposta-invenció al troumatisme de
la sexualitat, al fet que “no hi ha relació sexual”.
Seguint
Lacan i la lectura que ens proposa J.A. Miller, en aquesta operació de la
sexuació també està la percussió del significant sobre el cos vivent, l’efecte
de xoc de la lallengua sobre
l’organisme. La sexuació fa possible l’adveniment d’un subjecte com sexuat si
es produeix una escriptura respecte a la castració llegida com castració
llenguatge[9]. És per això que és un assumpte de llenguatge.
[1]
Clotilde Leguil, “Un real para el siglo XXI ¿de qué
genero?”, en Freudiana 71, p. 105
[2] Margarita
Álvarez, “La pasión transsexual, ¿convicción o certeza?”, en Freudiana 71, p. 91
[3] El 1966, després
d’una circumcisió mal realitzada a David Reimer (quan tenia 8 mesos), que el
deixa sense penis, Money recomana una reassignació de sexe com a dona, amb
intervenció quirúrgica i tractament hormonal. El 1997, Milton Diamond informa
que la reassignació havia estat un fracàs, que Reimer mai s’havia identificat
com a femení. Posteriorment a un nou canvi de sexe, es suicidà el 2004.
[4]
Psiquiatra i psicoanalista nortamericà
(1925-1991). Va pertànyer a la
tercera generació psicoanalítica americana. Designat professor de psiquiatria a
La universitat de California de Los Ángeles, on va crear la Gender Identity Research Clinic.
[5] Margarita
Álvarez, “La pasión transsexual, ¿convicción o certesa?”, en Freudiana 71, p. 92
[6] Jacques Lacan, El Seminario
18, p. 30-31
[7] Jacques Lacan, El Seminario 19, p. 38
[8] Margarita
Álvarez, op. Cit., p. 97-98
[9] Jacques Alain
Miller, “¿Que es lo Real”, Freudiana 61 , p. 9
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada