19 de juliol del 2013

La psicoanàlisi interroga a la salut mental: el sinthoma



El concepte de salut mental dissol la clínica

El concepte de salut mental va prenent rellevància des de finals del segle passat, a partir d’un aiguabarreig de coneixements sedimentats de la medicina, l’antropologia cultural, la sociologia, la psicologia, etc. El més característic dels canvis actuals és que la distinció de les conductes normals de les patològiques es desplaça cap a la promoció dels estils de vida considerats saludables. El mateix terme de malaltia mental queda en segon pla, passant a considerar-se els criteris de benestar com un índex de regulació de la salut pública.



Per què no teníem abans aquest ideal de salut mental? J.A. Miller[1] diu que la promoció de la salut mental en l’actualitat és el testimoni d’un real cada cop més difícil de suportar: el món, cada vegada més modificat per l’home, sembla que finalment no està fet per a l’home. L’ideal d’harmonia, que correspondria a l’època de l’higienisme, ja no és imaginable en un món que no deix de ser insuportable a pesar del progrés. El concepte d’adaptació desplaça al de l’harmonia. L’únic criteri de salut mental és l’adaptació de la que el subjecte és capaç. Igualment, aquest desplaçament fa emergir un ampli territori que reconfigura la visió del psiquisme cap a la salut entesa en termes de prevenció des de una definició política.

Aquesta visió és la que es va imposant, des de les successives revisions del que es coneix com el Manual Diagnòstic Estadístic DSM. Aquest Manual sorgeix davant la dificultat per consensuar les diverses classificacions entre els clínics. Els debats teòrics entre les escoles es consideren estèrils, perquè es queden en el nivell de la ideologia i de la creença, que sempre poden ser discutibles. De manera que es va imposant

una orientació pragmàtica, més compatible amb el sistema de distribució de la salut mental, amb les aportacions de la bioquímica que es basa en dades que són certes, i en els estudis dels nivells de prevalences dels símptomes, que poden ser quantificats. El resultat és que la clínica, com a tal, desapareix. La veu del pacient i la mirada o l’escolta del clínic, que eren la base de la construcció de la psicopatologia en un sistema de categories, es desplacen cap a les dades del comportament objectiu quantificable. Els índex de freqüències porten a admetre noves categories (accés de pànic en cotxe, en avió...). Són patologies que es poden superposar les unes amb les altres, el que dona un sentiment de relativisme clínic.

Per què posar l’accent en aquestes qüestions avui? Doncs perquè en les últimes dècades el gir que va prenen l’ús d’aquest terme de la salut mental, apunten cap a una desaparició inquietant de la clínica del psiquisme. El que fins ara era una font de debat rigorós, amb uns fonaments científics localitzables, això ha desaparegut.

En la pràctica aquesta imprecisió no és sense efectes. L’avaluació basada en qüestionaris deixa al marge l’acte del clínic. D’una banda es vol imposar una doctrina clínica que transforma la psicopatologia en un continu que esborra les diferències entre els patiments psíquics i la simple condició humana. D’altra banda el mercat dels psicofàrmacs es beneficia sens dubte d’aquesta globalització del camp d’aplicació de la salut mental, esdevinguda un ideal a on arribar.


Salut mental i psicoanàlisi s’oposen

Fa uns anys J.A. Miller[2] proposava un terme per a poder participar en aquest debat amb la salut mental: la responsabilitat, a tenir en compte en la cruïlla entre la distribució de la salut mental, l’ordre públic i la psicoanàlisi.

En aquest punt J.A. Miller diu que el punt de partida és clarificar que “la posició del psicoanalista, com a tal, no és ser un treballador de la salut mental, i potser aquest és el secret de la psicoanàlisi, tot i la justificació que en puguem fer en termes d’utilitat pública”. Ara bé, quan un psicoanalista ocupa el lloc de treballador de la salut mental, manté un debat permanent i molt necessari amb aquest concepte, perquè de fet salut mental i psicoanàlisi s’oposen.

La psicoanàlisi no pot existir més que en un estat de dret, és un tractament que es dirigeix al subjecte de ple dret, un subjecte el qual la seva enunciació respon del seu enunciat. Punt on ubicar la responsabilitat. També la de l’analista.

Tal com ho diu Gil Garoz[3], en la presentació del PIPOL 5, “allí on la salut mental es posa al servei de l’ordre públic, la psicoanàlisi intenta fer un lloc a la bogeria de cadascú. Allí on la salut mental intenta estandarditzar el desig intentant que el subjecte segueixi el pas dels ideals comuns, la psicoanàlisi sosté una reivindicació del dret a “no ser com tothom”. Allí on la salut mental porta la marca de la caritat, la psicoanàlisi, segons l’expressió de Lacan descarida i alleugereix al subjecte de la voluntat de l’Altre que vol el bé”.

D’altra banda, després de les ensenyances dels últims anys en el marc de l’AMP, sobre la psicoanàlisi aplicada, convindria distingir entre la psicoanàlisi aplicada a la institució del psicoanalista en la institució. A partir de la dificultat del terme aplicació, que pot derivar cap a la confusió amb l’aplicació d’una tècnica, els modus d’aplicació de la psicoanàlisi no difereixen del context, sigui l’hospital, els centre assistencial o el consultori, perquè es refereixen a la institució del símptoma. Només hi ha una psicoanàlisi, la que es dirigeix al símptoma, encara que sigui per a instituir-lo. J.A. Miller descrivia en el PIPOL 4[4] aquesta nova acció lacaniana com els llocs alfa, com a unitat mòbil de la psicoanàlisi, i el psicoanalista concebut com un objecte nòmada. De fet ja no es discuteix si cal sortir del consultori cap a la polis, sinó que es tracta d’establir de quina manera fer-ho, i amb quina orientació. Així esdevé la política de l’analista ciutadà, segons expressió d’Eric Laurent.


La praxis lacaniana relativitza l’efecte terapèutic

L’evolució i l’extensió del domini de la psiquiatria, en el desenvolupament de la psicopatologia és evident, des de la classificació de les anomenades malalties mentals i fins a les propostes de tractament. La incidència de la psicoanàlisi en aquesta evolució és evident. El terme de clínica és solidari de la categorització i la classificació del sofriment humà, que du implícit criteris de normalitat i de curació. Per més que ens referim a una clínica estructural, aquesta fonamenta les seves arrels en el principi del Nom del Pare, i el símptoma és susceptible de ser aixecat i dissoldre’s, com a propòsit terapèutic.

El pas següent, a partir de la pluralització del Nom del Pare, relativitza les solucions simptomàtiques. I, sobre tot, des de la molt última ensenyança amb la frase “tothom està boig, és a dir delira”, marca la fi de tota referència possible a una normalitat. J.A. Miller diu que aquesta frase està feta per assenyalar que no és possible arribar fins allí, donat que no hi ha adequació possible entre el real i el mental. Allò mental és sempre dèbil, per la qual cosa del símptoma sempre en quedaran restes, que porten a pensar que l’anàlisi no té final. Com diu, seria una ironia fer desprendre d’aquesta teoria de l’incurable una pràctica completament orientada cap a la terapèutica. Aquesta frase invalida qualsevol noció de salut mental, i qualsevol noció de terapèutica com a retorn a la salut mental. A la llum d’aquest viratge de Lacan, en pura lògica, la salut mental no existeix més que en termes d’inserció social i ordre públic.

El real que escapa a tota harmonia i adaptació possible, allò que fa objecció a la salut mental i a la terapèutica és l’aparell del desig que és singular a per a cadascú. El desig està sempre en oposició a qualsevol norma, és extra normatiu, i no podria ser explicitat ni desenvolupar-se només que rebutjant qualsevol objectiu terapèutic. La teràpia no podria ser una altra cosa que l’estandardització del desig, i en canvi la psicoanàlisi, com diu J.A. Miller, representa el dret a una desviació que no es pot mesurar amb cap norma.

Aleshores, l’analista en el camp de la salut mental juga el malentès de la demanda, però en el benentès que es tracta d’introduir el tall com a funció en la seva singularitat

La potència de l’anàlisi ens du fins aquest punt en el que es dipositen trossets de real, que no es casen amb res. El camí de l’experiència va d’una trama que el subjecte porta carregada de sentit i que l’orienta en la vida com una mena de destí, al treball subtil de cernir alguns elements, contingents, fora de tota articulació. Aquests trossets de real és sobre el que el subjecte delira tota l’estona, de manera autística. En una anàlisi que duri la revelació d’aquests elements conflueixen en la repetició i l’estancament. El llenguatge mateix és arrastrat com un funcionament, que és el que demana ser explorat com la gàbia del sinthome.


El sinthoma és promogut com a concepte clínic únic

En primer lloc, el concepte de sinthoma no anul·la les concepcions anteriors de la clínica, sinó que és una més que s’hi afegeix i engloba les anteriors. Es distingeix com allò que forma part de la manera de ser del subjecte, que respon a la manera de gaudir singular, captat en el seu funcionament positiu.

J.A. Miller es pregunta, fins a on cal deixar-se portar en la perspectiva del  sinthoma?[5] Perquè d’una banda aquesta perspectiva està orientada a invalidar i dissoldre la clínica, però al mateix temps apel·lar a la clínica és postular la importància de la pràctica, com un principi de realisme. En efecte, és la pràctica de la psicoanàlisi la que du a qüestionar el mateix terme de clínica.

Aquest concepte de sinthoma és relatiu al cas de James Joyce, que és un cas sense anàlisi. En Joyce no hi ha res que se sembli al discurs de l’inconscient, i en el seu lloc, diu Lacan, hi ha el sinthoma. I aquí sinthoma vol dir allò singular en el seu caràcter absolut, fora de tota classificació. Lacan diu que Joyce està desabonat de l’inconscient perquè constata que la seva obra només interessa als universitaris que l’estudien, i no pas a lectors que vulguin distreure’s; en fi, no commou a ningú, que és el que mostraria que hi ha una relació a l’inconscient.

Aleshores, això que val pel cas Joyce ens ajuda a percebre que també hi és en cadascú. Es percep quan ens ensopeguem amb un límit, que hi ha alguna cosa que no canviarà en l’anàlisi, com a límit de l’incurable. En aquest sentit prendre aquesta perspectiva fa de la clínica una invitació a obtenir del subjecte el seu sinthoma. Evidencia el que és impossible homogeneïtzar, el que no pot ser formatjat, que és el que comporta la promesa terapèutica.


* Intervenció en el Seminari de l'Escola, Seu de Tarragona de l'ELP, 19 de novembre de 2012

[1] Miller, J.A.- Suicidido, medicamentós y orden público
[2] Miller, J.A.- “Salud mental y orden público”, Uno por uno, 36
[3] Garoz, G.- ¿La salud mental existe?
[4] Miller, J.A.- Hacia PIPOL 4
[5] Miller, J.A.- Sutilezas analíticas, p. 83

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada