En primer lloc vull senyalar la dificultat de condensar en una xerrada una problemàtica que per a moltes famílies significa tota una vida*. Parlar de la convivència amb el malalt mental, més enllà de les generalitzacions possibles, toca de manera particular a cadascú, amb reaccions tant diverses com les persones i els entorns afectats. No oblidem que en primer terme qui ha de conviure amb la malaltia ´és el propi malalt. les respostes dels familiars ve en segon lloc. I més enllà tenim que plantejar també com en respon la societat mateixa.
Tal com
està establert en el sistema de distribució de la salut
mental en l’actualitat, les famílies hi són reconegudes com una peça clau
pel manteniment en la comunitat del malalt mental –de fet la major dificultat
del malalt mental prové de la seva fragilitat en el terreny dels vincles
socials, no solament per sostenir-los sinó fins i tot com fer-los possible. Se'ns
parla d’un model comunitari, que és com s’anomena el que queda després de la
reforma psiquiàtrica, que va portar a la desinstitucionalització del malalt
mental. En aquest model les intervencions busquen fer competent a la família
perquè tingui les habilitats i els recursos que necessita. La idea que hi al
darrere és que el malalt no s’entén sense el sistema familiar del que forma part.
En realitat les famílies sempre han tingut un paper destacat en l'atenció al malalt mental crònic, encara que només sigui perquè la majoria de malalts mentals viuen amb les famílies, i especialment amb els seus pares. Però tot i ser un recurs de primer ordre en la seva assistència i suport social, en canvi la problemàtica de les famílies encara no són gaire conegudes. De fet el paper de la família en la malaltia mental s’ha vingut enfocant
desplaçant-se de ser considerada com a causant de la malaltia a veure’s com un
recurs de primer ordre. Aquest esllavissament té que veure, tant en la manera
d’entendre la malaltia mental en si mateixa, com en el seu abordatge en la
distribució dels serveis de salut mental.
Anem a veure com han arribat avui dia a nosaltres aquestes intervencions.
El paper de les associacions d’afectats en el sistema de distribució de
salut mental
Quan es parla avui de salut mental, en realitat ens estem referint a un
dels instruments que els estats del benestar tenen per a regular la salut
pública. Abans es distingien les conductes normals de les patològiques, mentre
que avui es promouen els estils de vida acceptats com saludables. Per això s’ha
d’entendre que la salut mental és un discurs que varia segons les èpoques; és
un discurs que planteja una articulació possible entre l’individu, com a
particular, i els criteris universals de salut, de benestar. És a dir, la
manera específica de com es planteja aquesta articulació, aquest ajustament, ha
anat variant amb el temps.
Sabem que en l’època de l’anomenada “higiene mental” es considerava que el
malestar de l’invididu tenia una relació més o menys directa amb les exigències
socials. L’argument era que el subjecte, si deixava d’estar en sintonia amb els
ideals als quals s’havia identificat, com efecte sorgia l’angoixa. Per això
l’acció higiènica passava per intentar harmonitzar els propis desitjos amb els
dictats de la llei, per la via d’un paternalisme comprensiu, d’una banda, i un
afluixament de la norma, d’una altra.
Després quasi bé tot el segle xx està dedicat a la prevenció, orientat en
donar respostes al desig de felicitat del ciutadà lliure, paradoxalment cada
vegada més angoixat davant les transformacions socials i familiars. Així que
augmenta la llibertat individual, es perd en l’ordre moral i es pluralitzen els
valors. L’individu alliberat de la pressió social però, no s’estalvia l’angoixa.
Aquesta llarga etapa, accelerada després de la segona guerra mundial, es
deix sentir en l’enorme desenvolupament de les polítiques de reforma
psiquiàtrica. Les llargues hospitalitzacions, en molts casos de per vida, donen
pas a les hospitalitzacions més breus i recurrents, de la mà d’aquest
moviment que considera el malalt mental com un ciutadà més entre d’altres, i
amb l’ajuda dels avenços en farmacologia, que permet al sistema arribar a un
número més gran de població.
El que es coneix amb el nom de la desinstitucionalització correspon a un
model organitzatiu de tipus comunitari, que posa en valor els moviments socials
reivindicatius com ara les associacions d’afectats. Ara la salut mental no
s’entén sense els llaços socials col·lectius per on tenen entrada les famílies
com a organització de primer ordre.
El creixement econòmic de finals del segle xx permet desplegar nous
dispositius i programes que alimenten la idea que allò que inicialment era un
“entre tots ho farem tot” passa a que “cadascú s’ho fa com li sembla”. Els
serveis tenen aquesta lògica, amb el perill de la seva fragmentació. Avui, sens
dubte ja estem en una nova etapa, on el debat s’ha desplaçat a les discussions
economicistes. Els indicadors d’eficiència i eficàcia substitueixen els caducats
punts de vista “ideològics” del benestar per a tothom. Ara tenim un discurs
menys optimista, que posa l’èmfasi novament en l’acció social i la ciutadania,
però l’Estat ja no aspira a fer-se càrrec de la felicitat promesa, així com
tampoc confia en que cadascú pel seu compte l’obtingui, a més a més que ha de
vetllar perquè les vies individuals no suposin un problema d’ordre públic.
Avui la qüestió està en la competència per la pluralització dels
tractaments i per la legitimació institucional que en faci l’estat gestor.
Qüestió que toca també a les associacions d’afectats, com és lògic, que s’han
d’acomodar a la nova situació, a més de fer-se càrrec dels seus propis
dispositius. En això assistim a una nova manera d’articular l’individual i el
col·lectiu.
La convivència del malalt amb la malaltia mental
Ja ens hem referit aquí en els ponents que m’han precedit, que
l’experiència de la malaltia mental ens confronta amb una dificultat molt
precisa, que és la de trobar les paraules que facin justícia a aquesta
experiència mateixa. Precisament, el que trobem en l’experiència de la malaltia
mental, és la dificultat de posar-hi paraules, de ben dir, perquè és una
experiència quasi inefable.
Els diuen que són malalts mentals, però en realitat són persones fràgils,
que pateixen. No els resulta gens fàcil fer-se un lloc en el món, un món que
tampoc és perfecte. De fet la inclusió en el social no està mai assegurada del
tot per a ningú, però tal vegada pel que pateix una malaltia mental això encara
pot ser més dificultós. Si alguna cosa podria dir-se d’aquest patiment és que
resulta ser un drama subjectiu molt intens, i sobretot que es viu d’una manera
molt solitària.
Subratllar que es tracta d’una drama significa destacar el component humà,
que ens interessa més que el component de la malaltia. Tot i que això no vol
dir que s’hagi d’exaltar, perquè en realitat es tracta d’un fracàs, el fracàs
d’un projecte humà. Però no solament és un fracàs, és també una lluita per
aconseguir sortir-se’n d’aquest fracàs, que implica una esforç i un treball
constants per mantenir-se agafats a la vida i agafats als demés.
Recordem per exemple, el John Nach –que ens el va presentar en la seva
xerrada la M. Àngela Gallofré- premi d’economia, sobre el que se’n va fer la
pel·lícula Una mente maravillosa. En una entrevista ell mateix dóna
testimoni del que considera els seus anys bojos, i diu: “em sentia com un
profeta, sol, al mig del desert, amb una veritat transcendent que transmetre i
amb ningú amb qui parlar”. De fet en aquesta frase hi és tot el que es pot dir
de l’experiència de la bogeria, hi ha la veritat i la soledat.
És cert que es podria pensar que es tracta d’algú excepcional, que la
majoria de malalts mentals, o bojos, no tenen aquesta lucidesa o fins i tot que
el nivell de deteriorament pot ser molt acusat. És cert que sovint es té la
imatge de pobrets, desgraciats, però em sembla que és també rebaixar massa. El
mateix Nach en una altre moment diu: “Jo era infeliç quan em recuperava, perquè
la normalitat no em fa feliç. La bogeria comença quan descobreixes una segona
realitat en la teva ment, i de vegades l’elegeixes, perquè et fa més feliç que
la normalitat”.
L’interès que tenen aquests testimonis és que ens ensenyen de primera mà
les paraules que ens apropen a aquest tipus d’experiència vital. Molts dels
pacients més habituals, no solen ser tant eloqüents però sempre podrem trobar
aquests trets: la veritat, la soledat, la plenitud, la certesa, l’horror també.
En qualsevol cas, voldria posar l’èmfasi en la vessant que tant si és d’una
manera ... o lúcida, qualsevol drama humà implica cercar un estat d’equilibri
amb els demés, o que els demés siguin compatibles amb el propi equilibri.
Aquest equilibri el podem reconèixer en la manera com afrontem els temors i les
capacitats, les tensions i les responsabilitats, les relacions interpersonals o
les situacions més o menys difícils de la vida quotidiana. Freud deia que
aquest equilibri és el que es pot reconèixer quan una persona és feliç, quan
pot desenvolupar la seva capacitat de treballar i estimar.
En cert moment, que no sempre coincideix amb fets que podríem considerar
objectivament greus, es produeix una ruptura d’aquest equilibri per on la vida
quotidiana transcorria; es trenca l’equilibri que la persona mantenia en
relació als pensaments, amb el propi cos, amb els altres, amb el treball, amb
la família.
Sovint es tracta d’un drama que es tenyeix de sense sentit, impotència i
patiment. És una ruptura que podem ubicar com urgència, perquè el malestar
sobrevingut és viscut com a quelcom estrany, del que el subjecte reclama
desprendre-se’n. Les persones implicades no entenen quin és el sentit ni el
significat d’allò que està succeint en les seves vides.
Per exemple, les persones afectades poden trobar-se davant una situació en
què elles mateixes detecten que alguna cosa en la seva vida, en la manera en
què s’experimenta, no està funcionant (es té una vivència d’angoixa, de
confusió, etc.). Però també ens podem trobar davant d’una situació en què els
membres d’una família o l’entorn perceben com a problemàtiques les conductes o
les maneres de relacionar-se d’un familiar o una persona propera (la qual cosa
genera una vivència de malestar, d’angoixa, de confusió, etc.) sense que la
persona se senti necessàriament implicada en aquesta situació.
Tot plegat vol dir que aquest estat d’equilibri és una percepció que pot
ser interpretada per un mateix o pels demés que ens envolten. Per això s’ha
d’entendre que salut mental i malaltia mental no són dos conceptes oposats, és
a dir que l’absència de la percepció d’un desequilibri no implica
necessàriament que es tingui salut mental i, al revés, patir un desequilibri no
vol dir que no es pugui gaudir d’una salut mental raonable.
El paper de la família en la malaltia mental
Malgrat explícitament tothom sembla estar d’acord que les famílies no tenen
cap “culpa” de l’aparició o l’evolució de la malaltia mental, el tema de la
culpabilització apareix espontàniament quasi bé sempre. De vegades es pot
presentar com venint de l’exterior, per exemple que un professional sanitari –o
un docent en el cas de nens i joves- ha actuat culpabilitzant a la família.
D’altres, ha estat per explicar el sentiment de culpabilitat que una mare no pot
evitar per no haver fet les coses com calia.
Em sembla que cal destacar aquest fet perquè la posició íntima que els
familiars tenen respecte a aquesta qüestió condiciona la seva actitud cap al
malalt, i també l’entesa amb els serveis assistencials.
La culpabilització és un element que serveix per donar sentit i
significat a una experiència traumàtica, com la vivència d’un trastorn mental;
la persona es pot culpabilitzar d’allò que succeeix o bé en pot culpabilitzar
els altres. De fet, el que es coneix com el sentiment de culpa és el que en
podríem dir una patologia essencial del subjecte, perquè connecta la persona
amb la responsabilitat, és a dir que té capacitat de respondre d’allò que li
passa. És una manera de percebre que alguna cosa tenim a veure amb allò que ens
passa.
Què vol dir el sentiment de culpa? Vol dir que em sento responsable de no
sé què. Aquest no sé què té a veure amb l’inconscient, és
clar, i és per això que sovint el subjecte s’hi extravia i que cal
acompanyar-lo per tractar aquest fenomen. Si ho pensem bé en realitat el
sentiment de culpa està en els fonaments del llaç social, conviure amb els
altres implica necessàriament que no puc trobar disculpes per a tot.
Precisament perquè les situacions al voltant de la malaltia mental són
viscudes des de la pròpia subjectivitat, en aquest punt de no sé què es
poden desencadenar conflictes d’alta intensitat, on ni la persona afectada ni
la família saben respondre a les vivències que estant tenint lloc. En
alguns casos, aquestes vivències van acompanyades de situacions de perill o
d’amenaça per a alguna de les persones implicades, i el nucli familiar es troba
en la necessitat de contenir i gestionar el conflicte amb urgència.
Les crisis poden tornar a desencadenar la vivència de la irrupció del
trastorn mental quan ni la persona afectada ni la família no han pogut trobar
arguments per a la comprensió del què passa. En aquests casos, els efectes de
les vivències negatives poden amplificar-se a causa de la sensació de
repetició. Llavors, s’incorporen els serveis sanitaris i d’urgències com a
elements coproductors del malestar que viuen les persones implicades.
L’internament a les unitats d’hospitalització psiquiàtrica és un altre
moment delicat, és una de les intervencions clíniques més complexes i
controvertides. Tant les persones afectades per un trastorn mental com les
seves famílies o el seu entorn proper viuen aquests moments amb especial
contradicció. Tot i que s’està d’acord que l’ingrés és una intervenció adequada
en molts casos, l’organització de l’estructura de les hospitalitzacions i les
vivències que hi tenen lloc són molt traumatitzants.
Un ingrés pot representar un moment molt conflictiu quan la persona
afectada no el consent. En l’ingrés no voluntari es posa en joc el valor que se
li dóna a la voluntat de la persona afectada i la necessitat de suport que
requereix la família en els moments en què es veu desbordada per la situació.
El sistema de control que es fa servir en aquests serveis, legitimat per
garantir la protecció dels interns i dels treballadors, esdevé una font de
malestar tant per a les persones ingressades com per a les seves famílies. A
més, les pràctiques de contenció que hi tenen lloc no acostumen a estar
acompanyades d’explicacions ni d’informació significativa més enllà de les
normatives del servei.
Aquest servei d’hipercontrol produeix un efecte de contrast molt gran quan
les persones han de tornar a casa dels familiars. La vivència del retorn a casa
resulta molt preocupant per a les famílies, atenent l’antecedent que representa
aquest servei, basat en un control i una contenció que la família no pot (o no
vol) oferir.
Després d’un ingrés, el retorn a la llar familiar pot comportar el retorn
als conflictes familiars o de convivència que ja havien existit abans de
l’aparició del trastorn mental. És necessari donar eines terapèutiques per
tractar aquests fenòmens. Aquest fet es fa més complex si es juxtaposen
els símptomes del trastorn mental i els conflictes familiars.
La persona afectada necessita eines de suport per evitar l’aïllament dins
el nucli familiar. Com més elevat és l’aïllament, menys socialització i més
càrrega familiar hi ha. Cal evitar que el sentit de la convivència se centri en
la vivència del trastorn mental. La persona ha de gaudir d’espais en què la
família i la mirada clínica no siguin la mirada dominant.
La convivència amb el social
La convivència amb el social, o què n’espera la societat dels seus malalts
mentals, té les seves pàgines de vergonya i de glòria en relació a com la
societat tracta o maltracta als seus bojos.
Al boig, en un començament no se’l distingeix del miserable o del criminal.
Es conegut l’acte fundador de la psiquiatria, el 1793, quan Pinel allibera a
dotze bojos de la presó. Aquest acte és contradictori perquè d’una banda els
bojos són tinguts en consideració i se’ls restitueix la qualitat d’homes, però
d’altra banda la conseqüència és que passen a ser assignats en un lloc d’asil i
esdevenen objectes d’una mirada entre l’assistència mèdica i la protecció
de l’ordre públic. És el temps de la societat dels individus lliures i iguals
que emergeix de la revolució francesa, i la consagració durant tot el segle XIX
del metges alienistes, que participen del moviment higienista destinat a
conciliar els dictats de la Llei amb les renuncies de l’individu.
Més tard, durant i després de la segona guerra mundial, l’extermini dels
malalts considerats incurables i el descobriment del camps de concentració té
efectes sobre les concepcions de l’asil. De la mateixa època és l’ús de la
clorpromazina que inaugura la clínica del medicament. La clínica de postguerra
va aportar la dimensió comunitària, com a resposta als fonaments de les
pràctiques institucionals considerades segregadores basades el model de la
presó.
La dècada dels anys 60 és l’època del moviment de l’antipsiquiatria i la
consideració de la funció dels llaços socials col·lectius com a part del
restabliment d’una ciutadania plena. La bogeria és considerada tant un viatge
com l’expressió de la llibertat, però al preu en ocasions que el malalt mental
és deixat al carrer.
Tot i que socialment la malaltia mental és més visible, per molts continua
sent un tema difícil i font de sentiments de vergonya i també de culpabilitat.
El recel cap al malalt mental afecta a tots els àmbits (educació, serveis
socials, policia,...) i només els que n’estan a prop se n’adonen que hi ha un desconeixement
molt gran del que aquestes persones són i com tractar-les i que això genera
molts problemes a les famílies.
L’estigma i la marginació social que pateixen els malalts mentals greus i/o
amb trastorns addictius és una dificultat afegida a la tasca de cura que fan
les famílies. Les famílies creuen que aquesta actitud impregna també el sistema
sanitari i que per aquest motiu els recursos per a la salut mental no s’han
desenvolupat suficientment.
En aquest context, fomentar i donar suport a les iniciatives de
desenvolupament del moviment associatiu d’afectats i famílies permet trobar
respostes des de la implicació i el compromís, com actors actius, i que no
només decideixin en els seus processos individuals, sinó que aportin idees,
suggeriments i crítiques als responsables de la planificació sanitària, des de
la seva experiència individual i com a col·lectiu.
Per això les associacions de familiars incorporen serveis, en la mesura de
les seves possibilitats, per tal de donar veu al sofriment que els concerneix,
oferint a cadascú l’oportunitat de trobar un lloc per a dir el que aquest
sofriment embolcalla. Bet aquí la necessitat de comptar amb espais per a la
conversa que a més a més de parlar, en l’exercici de la paraula, cadascú pugui
orientar-se prenent posició d’una altra manera, més lleugera, amb menys
patiment.
Associar-se facilita un primer moment per fer llaç social, trobar-se,
conversar i compartir amb d’altres les preocupacions, així com també parlar de
les sortides possibles que han trobat. És un moment d’observació i de certa
construcció d’allò que no funciona, i és molt important deixar a cadascú el seu
propi moment de concloure.
Sempre hi ha alguna cosa que s’escapa, fer conscient el problema no és
suficient, tampoc pels mateixos malalts. Deixar obert l’interrogant permet
fer-lo productiu, per tal que cadascú pugui elaborar un altre sentit possible.
Posar una mica de distància permet ocupar-se’n d’una altra manera i recuperar
quelcom de la vida.
La convivència amb el social, inclosa la família, passa per superar la idea
de comunitat entesa en el sentit comú de l’ideal que ens duria a creure en l’existència
d’una bona societat o una bona família. El social i la família són llocs que
han de donar espai a l’heterogeni, perquè el subjecte sempre farà família amb
una història de malentesos. De fet això és la convivència, i sempre serà millor
un bon malentendre’s que un desentendre’s.
*Cicle de xerrades sobre "Salut mental: urgències i preocupacions", a l'Antic Hospital Sant Joan de Reus. 2 d'abril de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada