Discapacitat,
diferència, diversitat, són les paraules sobre les que els proposo alguna
reflexió, per això aquest títol: “tornar a mirar bé”, de què es tracta quan fem
servir quotidianament aquestes paraules.
Allò que la integració fa possible
El desenvolupament
de l’estat del benestar ha fet possible construir –en el sentit literal de la
paraula, és a dir fer realitat alguna cosa que no existia abans-, un lloc més digne
per a les persones amb síndrome de Down, entre d’altres. Efectivament, hi ha
nens que venen al mon amb certes alteracions que fan que es quedin enrere i de
vegades al marge de la projecció d’un futur de realització humana.
Gràcies al
treball de molta gent que han volgut que les coses siguin diferents, la
integració és una pràctica molt positiva que ha aconseguit treure aquests nens
del lloc de marginació i d’abandonament que han tingut en d’altres temps no
tant llunyans. La integració, però, vol
dir entrar en un camp d’esforços i d’exigències, perquè s’espera un progrés i
desenvolupament possible. I tot això ens podem preguntar com recaurà sobre cada
nen i sobre cada família.
Aquesta operació
d’integració és anàloga al fet educatiu. L’educació introdueix un efecte de
negativització, genera una mancança en el nen. S’espera alguna cosa de l’infant,
la qual cosa es projecta en la consecució d’un valors als que caldrà adaptar-se
perquè sigui efectiva la seva inserció i circulació en el social.
Aleshores,
aquesta operació es redobla en els casos dels que estem parlant, com el
síndrome de Down, perquè al problema de socialització s’hi sumen els handicaps
propis de la seva naturalesa.
Aquestes
qüestions en la mesura que l’educació s’ha universalitzat han fet aparèixer
discursos que de vegades són tòpics buits que arrosseguen a les institucions, els
professionals i els afectats. Es parla d’educar en la diversitat respectant la
identitat de cadascú, acceptar i respectar la diferència des de la igualtat. Es
repeteix l’eslògan tots som iguals, tots som diferents. A l’escola tot
l’alumnat és igual, però n’hi ha que són més iguals que d’altres, amb
necessitats educatives especials. Totes aquestes frases es podria dir que són
de manual, i són adaptables a qualsevol enfocament que se li vulgui donar a
l’educació avui dia.
Al meu entendre
el que ha produït aquest aiguabarreig de discursos, teories i polítiques
benintencionades, és el terme discapacitat.
El malentès de la discapacitat
Discapacitat, és
un terme que només fa uns anys que circula al diccionari, de fet no hi ha cap
teoria científica que n’hagi fet una definició precisa, tot i que tothom
l’utilitza. En tot cas al diccionari trobem que dis és un prefix que comporta negació, i que capacitat és la
suficiència o aptitud per alguna cosa. Aleshores, l’ús quotidià de discapacitat
ve a referir-se que hi ha alguna cosa que falta en el funcionament d’una
persona, que pot ser a nivell motriu, sensorial o mental.
Fer aquesta
observació és interessant perquè hi ha molta gent que no sap que el terme
discapacitat, tant estès, és així de recent. I també val la pena fer notar que
tot i ser tant recent, són tants els canvis culturals que estem vivint que
aquesta nova entrada al diccionari podríem dir que ja està desactualitzada. De
fet en el moment actual s’està començant a utilitzar l’expressió “persona amb
discapacitat”, enlloc de “discapacitat”.
Les modificacions
en la llengua dels últims anys tenen a veure, sens dubte, pels esforços de les
institucions i associacions que miren de fer front als prejudicis que arrossega
la vida social. És molt important tenir en compte aquest punt: un petit canvi
en la llengua és una contribució a la transformació social i cultural. Tot i
que no s’ha de desconèixer que cada nou ordre arrossega els prejudicis del
passat.
Però fixem-nos en
el que hi ha de positiu: no és el mateix relacionar-se amb una persona amb
discapacitat, que amb un discapacitat, o amb un malalt, o fins i tot més
llunya, amb un minusvàlid, o amb un incapacitat, o amb un pobret,... o amb un
sense nom.
Aquesta reflexió
la faig des de la psicoanàlisi, que és la disciplina amb la que m’oriento en la
meva pràctica. Discapacitat és una paraula aliena a la psicoanàlisi, tant
aliena com aquella amb la que es compara que és la normalitat. Si la
discapacitat és el signe d’una falla en un funcionament, és perquè en un altre
lloc tenim la norma d’aquest funcionament. De fet, normalitat és una altra
paraula que serveix per les coses més diverses. Norma és una mesura de
verificació, és una regla de comprovació del comportament, per exemple, però
que pot ser el que fa la majoria, el que és natural, el que és lògic, el que és
bo. En definitiva, la normalitat com a norma social, és evident que varia
segons les èpoques. Un exemple molt evident és la consideració que ha tingut
l’homosexualitat en la nostra societat, que ha sigut una aberració, una
perversió, una malaltia, etc.
Per això una
primera qüestió que vull fer notar és que les paraules discapacitat o
normalitat són en realitat una categoria social, una construcció que varia
segons les èpoques, però que no és una categoria intrínseca a les persones. Si
algú per exemple em pregunta, treballes amb síndrome de Down, li diria que no.
Treballo amb nens, amb nens o adults que poden tenir diferents diagnòstics o
qualsevol tipus de problemes. No és el mateix tenir com a pacient a un nen que
a un síndrome de Down.
De quina diferència parlem?
Quan mirem el món
que ens envolta, salta a la vista que és un món divers, amb la presència de
persones diferents. Però habitualment diversitat i diferència es confonen,
perquè són paraules que obtenen el seu significat l’una de l’altra. Diferència
vol dir la qualitat per la qual una cosa es distingeix d’una altra, donant lloc
a la varietat. I diversitat té el sentit que una cosa no es mai igual a una
altra, és a dir que fa falta la diferència perquè hi hagi diversitat.
Però quan es
tracta de les persones, com distingir la seva qualitat que li és pròpia, tant
pròpia que fa que un sigui diferent a un altre? Com dir el que una persona és? Per
més que vulgui descriure en una llista la sèrie de qualitats que fan a una
persona, aquesta llista seria inacabable. Sempre tindrem la sensació que ens
falta alguna cosa, perquè per més que hi afegim paraules, les paraules no
acaben mai de dir el ser. És per això que com que no tenim la paraula exacta,
funcionem per aproximació. En realitat hem d’introduir una comparació, alguna
cosa a partir de la qual orientar-nos.
Per això que quan
es parla de diferència sempre estem a punt d’esborrar la diferència que tot
just se’ns ha aparegut per un instant. Freud posa l’exemple de la diferència
sexual, que és la diferència fonamental en els sers humans. Un nen a vist la
diferència del sexe femení, i pregunta com és possible, per què la nena no té
el que ell té. Cal entendre que no és una curiositat intel·lectual el que es posa
en joc, sinó el viu interès de saber si continuarà conservant aquesta part del
seu cos. Suposem un educador que li vol estalviar el mal tràngol i li explica que
aquesta diferència té una explicació senzilla, que els nens tenen penis i les
nenes tenen vagina. La reacció del nen és que pot comprendre que tots dos tenen
alguna cosa, és a dir que la diferència s’ha esborrat, al menys per un moment.
Ens podríem
preguntar, què és el que fa por? Apartar la mirada, canviar l’expressió de la
cara, evitar la proximitat, amagar-se, tornar a mirar. Són reaccions comunes
quan veiem un síndrome de Down, per exemple, quan veiem algú que ens retorna la
percepció que no som iguals. Del que es tracta és que la diferència, inclús
allò desconegut, fa por. La dificultat és sempre en acceptar la diferència de
l’altre, la seva proximitat, allò que no ens resulta familiar. I l’acceptació
d’aquesta diferència no es posa en joc solament amb la discapacitat, sinó amb
el negre, amb el marroquí... amb qualsevol altre que ens vingui a fer present
aquesta diferència.
Però, en
definitiva aquesta qüestió no és un tema social, sinó que té a veure amb un
moviment subjectiu en cadascú. Aquest moviment significa que quan algun tret
passa a ser considerat com a propi, com a formant part de la pròpia identitat,
la manera de ser que es diu col·loquialment, en el mateix moviment deixo alguna
cosa a fora. I això no és l’estructura social, sinó l’estructura psíquica.
La perspectiva de la psicoanàlisi
Això em recorda
una entrevista a un conegut psicoanalista que va treballar sobretot amb nens,
amb tota mena de dificultats de desenvolupament. Aquest psicoanalista es diu
Winnicott. En un moment se li preguntava sobre la intervenció amb persones
hospitalitzades amb càncer terminal, és a dir quan hi ha una malaltia orgànica
que sembla irreversible. Winnicott respon amb ironia que aquesta expressió,
càncer terminal, és en el fons ridícula, perquè no sabem què vol dir terminal,
és un final de què? En tot cas, diu, nosaltres no estem per organitzar un
funeral, el que ens interessa són les persones vives, i mentre la persona està
viva sempre hi ha alguna cosa a fer, si més no en ajudar-lo a fer més
suportable la vida.
Aquesta petita
observació vol dir que et pots preocupar per allò que no pots fer, o pots preocupar-te
per allò que pots fer. En realitat és una observació que és vàlida per a
tothom. És a dir, sovint posem més l’èmfasi en el dèficit, la discapacitat, que
en les possibilitats. Invertim molt de temps en insistir en els errors, i ens
oblidem que és una part molt poc important en la història de vida d’una
persona. Sens dubte, és important saber allò que un no pot fer, tenir una idea
de les limitacions, però és molt més important saber en què podem ser bons.
Dit d’una altra
manera, no s’ha de confondre la persona amb les seves condicions fisiològiques,
orgàniques. Una persona no és un cos, una persona té un cos. I l’interessant és
què en fa cadascú del cos que té, com habita cadascú el seu propi cos. Una
paràlisi cerebral, un síndrome de Down, condicionen moltes coses, sens dubte:
autonomia, moviment, funcions cognitives, etc., però també és un fet que per a
cadascun i sobretot per al seu entorn més proper pot tenir les respostes més
variades i particulars.
Aleshores,
tornant a la perspectiva de la psicoanàlisi. Acollir al nen com a persona ens
permet escoltar quin lloc ocupa aquest nen per als seus pares. Perquè un nen no
és sense els seus pares, i allò que aquest nen arribi a ser i a fer tindrà molt
a veure amb el lloc que se li doni, molt més que de les limitacions que li
vinguin donades pel seu problema orgànic o condició genètica. El mateix passarà
si es tracta d’un adult, escoltarem de quina manera han incidit en ell els
prejudicis socials o familiars. Per la psicoanàlisi les persones estem fetes de
paraules, quan parlem de nosaltres mateixos o d’allò que ens passa, ho fem
anant a buscar les paraules que ens van nombrar, que ens van dirigir o que vam
trobar en l’ambient familiar o escolar, o del carrer. És interessant comprovar
com algunes paraules ens han tocat d’una manera especial, o hem estat sensibles
més a unes paraules que a unes altres, o com algunes han deixat una marca de
vegades inesborrable.
La psicoanàlisi,
en ocasions pot donar compte de com la materialitat de les paraules i el
discurs de l’Altre incideixen en la materialitat de l’orgànic. És important no
ignorar el poder que tenen les paraules quan nombren un estat, un ser.
En relació a
aquesta incidència, podem constatar alguns punts importants:
Sempre hi haurà un
dol impossible. Assumir les pròpies
discapacitats, molt sovint és un problema que cal afrontar. Però, donat que és
un problema induït per la nostra norma social, que posa en valor un ideal de
les capacitats de les persones, donat que no és un problema intrínsec a la
condició humana, sempre hi haurà una distància insalvable entre la norma i la
pròpia particularitat.
Una qüestió també
important és la dependència de l’Altre. Ens podem preguntar, sens dubte, sobre
la millor manera de donar independència a aquestes persones, com estimular la
seva autonomia. Ara bé, aquesta qüestió és en realitat un procés psicològic,
inscrit en el cor mateix de la formació i constitució com a persones. És el
procés d’alienació – separació. Les persones humanes per a existir, després de
ser acollits per l’Altre cal separar-se’n.
Hi ha el risc que
el subjecte s’endinsi en una major dependència de la que ja té de per si. Una
demanda d’assistència pot estar recobrint una carència afectiva o una
necessitat afectiva de l’Altre.
Pel que fa als
pares, es poden donar dues acollides diferents:
Alguns es senten
alleugerits quan són reconeguts per l’Altre social en les seves dificultats. A
través dels recursos i els serveis públics se’ls reconeix les seves limitacions
i dificultats per ocupar-se dels seus fills. En ocasions reben ajudes
econòmiques, sense oblidar els negocis vinculats a la discapacitat. En aquests
casos són pares que s’identifiquen al
reconeixement que reben de l’Altre social.
La vergonya i el
rebuig, en d’altres ocasions es posen en primer pla. Això posa de relleu que no
és suficient el reconeixement de la dificultat. Molt sovint parlen de l’aspecte
pejoratiu del terme discapacitat, o fins i tot qüestionen el sentit d’aquest
terme.
Una aposta pel desig
De fet cada
persona amb una discapacitat experimenta la seva vida d’una manera singular.
Diguem-ho clarament, el terme discapacitat és un terme pràctic per l’aparell
administratiu, per estructurar l’acompanyament d’aquestes persones, però és
important no oblidar el seu efecte discriminatori i segregatiu a nivell social.
Una altra cosa seria tenir-los en compte a partir de la seva diferència i de
les seves dificultats, un per un.
En lloc de
compassió i empatia, enlloc de donar-los una vida pensada per la societat,
podríem voler entendre la seva mirada del món i descobrir les seves idees. Si,
fa falta canviar la forma de mirar la discapacitat, fer accessible enlloc
d’assistir, donant lloc a les capacitats d’aquestes persones. Perquè és
lamentable que una paraula pugui arribar a amagar el ser d’aquestes persones.
Sembla que avui
l’educació s’inclina cap al deure de fer de cadascú algú, algú amb una
identitat a poder ser ben definida, segons els cànons de normalitat, els cànons
que diuen el que ha de ser habitual, recte, seguir al pas, en cadascú de
nosaltres.
Qui més qui menys
podrà optar per entrenar el nen discapacitat, ser el seu guia, proposar-li
habilitats, valors, etc. i d’aquesta manera instal·lar-se en una confortable
homogeneïtat. Però tot això no l’ajudarà en la seva integració si no segueix la
pista del seu desig, que no es pot explorar si no és posant en joc les
contradiccions, buscar saber el que es vol i preguntar-se en un altre moment si
ho volem o no, fins a obtenir l’autorització en el desig, que no és mai sense
l’Altre però independent de l’Altre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada