La seu de la delegació a Tarragona del Col·legi Oficial de Psicòlegs va acollir el
passat dia 1 de febrer de 2012 la presentació del llibre Tu yo no es tuyo. Lo real del psicoanàlisis en la ciencia (Tres
Haches, 2011), del psicoanalista Miquel Bassols, dins de la sèrie de “Converses
amb els autors”, que organitza l’Escola Lacaniana de Psicoanàlisi de Tarragona.
En la conversa vàrem poder compartir
la seva recerca al voltant del real en la psicoanàlisi, que abasta els
registres de la ciència però també la literatura i l’art, tenint com a fil
conductor l’experiència d’una anàlisi. El Miquel Bassols ens va parlar del
permanent diàleg que la psicoanàlisi ha sostingut amb la ciència, diàleg que
els lectors podran seguir de manera detallada a través dels set capítols que
recorren el llibre, fent valer a cada pas l’irreductible de la dimensió del
subjecte com un real impossible de representar.
El suggerent títol ja ens posa sobre
la pista del seu contingut: l’exploració, tant rigorosa com actualitzada, de la
tensió que es deriva en l’intent d’objectivar l’experiència del subjecte.
Apel·lar al Jo en la seva funció d’identitat, reivindicar-lo més fort, més
autònom, té el pervenir assegurat d’una
il·lusió que troba els seus topalls a cada pas. De fet el Jo –també anomenat
consciència- estarà sempre desposseït de si mateix, tot i el sòlid prestigi que
renovadament se li atorga. Però, hi ha ciència de la consciència? La ciència
contemporània – en la física, en la biologia, y sobretot en les neurociències-
en el seu intent de copsar el més real del seu objecte, ens mostra i ens
demostra que no fa altra cosa que
ensopegar amb allò que ella mateixa en certa manera produeix com a rebuig, el
real de la psicoanàlisi.
El debat entre la psicoanàlisi i la
ciència està des del començament, i no es pot dir que s’hagi acabat, com va
recordar el Miquel Bassols. De fet té més d’una dimensió. No és solament una
qüestió de teoria, sinó que a l’hora és fonamentalment una qüestió clínica i
política.
Com és sabut Freud inicia el seu
camí intentant el que va anomenar un Projecte
de psicologia per a neuròlegs, projecte que vol fer-se un lloc en les
ciències de la naturalesa, la biologia, però que no gaire després abandona
perquè el considera una deliri científic.
Serà Jacques Lacan que sabrà
reconèixer que el subjecte de la ciència i el de la psicoanàlisi en realitat
són el mateix. Aquest real irrepresentable és aquell que se’n ocupa la
psicoanàlisi. El subjecte de l’inconscient és el dels lapsus, dels símptomes,
dels acudits, i totes aquelles formacions que el domini de la consciència i el
raonament no poden explicar. Lacan formalitza tot això, també prenent suport de
la ciència del seu temps (lingüística, lògica, topologia), i ho porta a les
seves últimes conseqüències.
Com va recordar Bassols avui
assistim a una expansió enorme dels efectes de las ciència sobre la realitat,
no hi ha cap àmbit de la vida humana on no es notin aquests efectes. I el
problema és que la pròpia ciència no pot preveure quins seran aquests efectes
en la seva dimensió subjectiva, per més benèfica que es proposi ser. Al mateix
temps, cal distingir entre la ciència i el cientificisme. El cientificisme és
una extrapolació del mètode científic portat a tots els àmbits de la vida, que
massa sovint descansa en un reduccionisme molt simple –que la pròpia ciència de
fet no defensa-, un reduccionisme mecanicista basat en una relació mecànica
d’una causa suposada a un efecte. Un reduccionisme que portaria a pensar que es
podria aïllar el guió del llibre de la vida: cartografies del cervell,
consciència, el jo, gen, ressonàncies magnètiques, codis genètics, passen a ser
una metàfora que modula les significacions de la nostra realitat.
Exemples com els de la “caixa
xinesa”, un ordinador que opera amb diferents codis sintàctics, per Bassols ens
ensenya la distància que això té respecte a la comprensió semàntica dels
missatges. Aquesta qüestió toca del tot la informatització de la història
clínica dels subjectes que avui consulten, quan les seves respostes pretenen
ser codificades a partir del còctel produït per una màquina que ens donaria el
nom del seu malestar.
Amb tot això, el problema més greu
és com arriben certes notícies als mitjans de comunicació, amb titulars que
envaeixen les pàgines dels diaris, un fenomen que Bassols va qualificar de
“premsa groga científica”. Així ens assabentem un dia que s’ha descobert el gen
de l’autisme, un altre el del suïcidi, afirmacions que seguides de prop els
mateixos genetistes consideren falses.
Llegint el llibre, per cert,
trobarem tot un intercanvi amb autors molt ben referenciats, , així com
exemples de com la literatura, la poesia o l’art anticipen la dificultat amb
que la ciència es confronta.
Un lloc especial és el diàleg amb
Javier Peteiro, un amic científic autor del llibre El autoritarismo científico (2010), amb qui ha mantingut recentment
un intercanvi que Bassols va manifestar com privilegiat, perquè aporta una
visió crítica del tema de la ciència des d’algú que no n’és aliè. El que
circula en segons quins àmbits amb arguments d’evidència científica emprats en
l’ús indiscriminat de l’estadística, és en realitat falsa ciència, que amaga
moltes vegades un discurs totalitari i d’efectes devastadors.
Aquests efectes Bassols els va
il·lustrar a partir d’una cita de T.S. Eliot: “Quant de saber hem perdut en
coneixement, quant coneixement hem perdut en informació”. En efecte, aquest
saber és la dimensió que Freud va obrir amb l’inconscient i les seves
formacions. És un saber que solament apareix com a perdut però que es pot
desxifrar i reescriure amb l’únic instrument possible que tenim, el de la
paraula i les seves ressonàncies semàntiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada