He escollit parlar al voltant del tema del temps i dels
diners*, que són dues qüestions ben presents en el documental, com una pregunta
que pot estar en els inicis quan algú decideix consultar a un psicoanalista.
Quan de temps durarà? Quan costarà? És cert que una de les crítiques que sovint
rep la psicoanàlisi entre els profans és una suposada llarga durada, i
correlativament una gran despesa potser només a l’abast d’uns pocs. Em sembla
que una resposta la podem obtenir de la mà del mateix documental, en el
testimoni dels protagonistes analitzants, que podria resumir així: la millor
manera de saber-ho és anar a comprovar-ho. En efecte, si seguim el fil que ens
proposen cadascuna de les persones que desfilen en el documental, temps i
diners són dues variables que es presenten de manera particular en cada
experiència.
D’entrada podem dir que tot aquest imaginari que
suposaria temps i diners amb una funció estable o fixa, o fins i tot una
equivalència entre ells, la pràctica en subverteix el seu sentit. Els diferents
testimonis desborden qualsevol patró. La màxima temps és diners, o tant de
temps per tants diners, com a valor de canvi resulta no tenir una mesura fixa,
desplaçant-se el seu valor que passa a tenir un valor d’ús en cada cas.
L’encontre
Sense entrar a considerar aquestes variables i la seva
funció en la teoria, començar i desplegar una anàlisi és possible si es
produeix un encontre. Bet aquí que alguns ens parlen d’un primer encontre
fallit, de manera que el primer encontre pot ser l’últim, perquè l’analista no
va saber escoltar el subjecte, no es va poder connectar. En d’altres ocasions,
en canvi, hi ha entrevistes que marquen el començament de l’anàlisi, són una
inflexió, un aconteixement. Petits detalls quasi desapercebuts poden ser cabdals:
un ram de flors lletges, l’energia de l’analista, una frase en el moment
d’acomiadar-se, poden decidir que el pacient passar a fer confiança.
Com ho expressa un dels testimonis, en concret Carla
Bruni), es tracta de dues persones que es troben, un encontre simplement humà. Això
requereix d’una presencia per part de l’analista molt particular, acollir sense
jutjar, no prendre posició, no commoure’s, tot això que Freud en deia la
neutralitat.
Es tracta de la transferència. M’agrada com ho expressa
François Leguil , que diu que per a ell en la primera entrevista cal enganxar a
la persona amb allò que diu, que la sessió sigui un aconteixement per a ella.
Per suposat això pot venir de diverses maneres, però que són la prova de l’acte
de l’analista, com ara repetir el que el pacient ha dit, fer un senyalament,
dir una frase, etc. totes aquestes qüestions no són alienes al temps, just el
contrari són el temps de la pulsació inconscient que opera com agent de la
subjectivació.
L’escolta analítica va molt més enllà de sentir a algú
parlar, d’escoltar la historització d’una vida, podríem dir que va fins a la
dilucidació dels matisos d’una subjectivitat en la seva determinació
inconscient. Un dels matisos d’aquesta escolta és el silenci de l’analista,
però com diu Luís Solano és un silenci que està habitat, no és sense paraules,
sense gestos, sense moviment del seu cos, és un silenci que en realitat ofereix
un lloc a la paraula del subjecte, un lloc d’inscripció.
Una anàlisi dura fins el moment que el pacient considera
que té els recursos suficients per a gaudir de la vida, en realitat és una
qüestió de satisfacció. El més freqüent és que això sol passar quan el malestar
i el sofriment inicials desapareixen. Cosa que no està aïllada del moment que
el pacient pren coneixement de les possibilitats del dispositiu, i aleshores el
pacient es torna més ambiciós, i pot voler anar més enllà.
Els
diners
La funció dels diners, per a resumir-ho en una frase, és
fer possible el tractament. Es tracta d’un principi ètic, perquè involucra el
pacient amb el seu tractament. En primer lloc, té un valor simbòlic. Posem
alguns exemples que surten en el documental.
Tal com expressen diversos analitzants, el pagament toca
la subjectivitat, allò que s’està disposat a pagar, sigui quina sigui la
condició socioeconòmica en la que hom es trobi.
En el cas de la queixa com a defensa, el pagament de la
sessió pot venir a molestar de forma important aquesta paradoxa, en que es paga
perquè no canviï res. Aleshores, els diners seran una petita molèstia que
evitarà que el pacient s’instal·li còmodament en el gaudi d’explicar la pròpia
vida.
Una raó important dels diners és també perquè els diners
maten la significació, dissolen les preguntes relacionades amb l’interès de
l’analista pel seu pacient.
En realitat el preu de la sessió és relatiu a la funció
subjectiva que ve a jugar en cada cas. Alguns tindran que pagar molt poc,
potser perquè tenen tant poc que una petita quantitat representa molt per la
seva butxaca. D’altres els caldrà pagar molt perquè venen a la sessió amb un
deute simbòlic i el pagament té el valor alliberador de la culpa que se sent.
El temps
de la sessió
En relació al temps de la sessió, Lacan va introduir el
que es coneix com les sessions de durada variable. Amb això Lacan trenca amb
l’estàndard de la sessió de cinquanta minuts inventat per Freud i seguit
dogmàticament per la IPA. Té tot el seu sentit si prenem en consideració el que
hem dit fins ara. Una sessió, tot i ser un espai de paraula no és però un espai
de conversa. Tampoc és el rellotge que decideix el final de la sessió, sinó la
lectura que fa l’analista d’allò que escolta en la paraula del pacient.
De fet la pràctica d’un temps fix introdueix alguns
problemes en el treball analític. Per començar, com que l’analista ha de callar
per poder escoltar i permetre que el pacient digui el que ha de dir, 50 minuts
poden resultar interminables. Parlar de qualsevol cosa perquè es té un temps
determinat per parlar, pot generar un soroll soporífer o bé un profund
avorriment. De fet, per regla general això no té gaire sentit, perquè quan algú
pateix ho diu amb unes quantes frases, i analitzar l’acte d’enunciació no
suposa tant de temps.
La sessió de temps variable té en compte totes les
dimensions de l’encontre entre l’analista i el pacient. Per exemple, en
ocasions l’angoixa que genera l’anàlisi caldrà que sigui limitada per la
interrupció. Un altre cas podria ser el d’aquell pacient que ve per a inscriure
un missatge, el seu missatge, i del que no és conscient de la importància del
que ha dit. En aquest cas aquesta sessió cal que s’aturi després d’acollir
aquest dir insòlit, d’una altra manera seria deixar passar l’ocasió. De manera
més teòrica, podríem dir que quan
sorgeix una formació de l’inconscient, quan alguna cosa apareix en el dir
després de donar voltes, això mereix que pugui ser aïllat i diferenciat de la
resta de blabla.
La sessió lacaniana és del tot imprevisible. Pot ser que
duri l’espai de temps d’una frase, estendre’s uns llargs 10 minuts, o la
brevetat d’una hora. Tant sols dependrà de la subjectivitat del pacient i
d’allò que succeeixi en l’encontre amb l’aventura del seu dir.
Una sessió no val pel temps que hagi pogut durar, sinó pel tall que orienta el ben dir del subjecte.
* En ocasió de la Projecció i debat del documental de Gerad Miller, La premiere seance, en la taula rodona al voltant del tema "Per què anar al psicoanalista?", celebrat a l'espai Funatic de Lleida, el 30 de maig de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada