Avui és tot un repte no
caure en la temptació de la determinisme, un discurs que ens porta a
descriure el psiquisme i la naturalesa humana en termes de patrons de conducta
i neuromotors i en classificacions. És una concepció que s’estableix sobre la
base d’una construcció de la relació causa-efecte en una lògica que divideix el
normal del patològic.
Això succeeix en tots els
camps, en la infància per exemple quan es planteja que el nen pot ser copsat en
el seu desenvolupament, com objecte d’avaluació sinó de control. El mateix
passa en la problemàtica de la debilitat mental, impregnada de la dimensió de
carència o alteració orgànica. O en els anomenats trastorns mentals, quan es
posa l’accent en allò que falta per a la suposada adaptació, sigui per un
dèficit bioquímic o error de percepció.
La noció de causalitat psíquica
En Lacan ens trobem que tot i
partir del camp de la psicopatologia i la psiquiatria, l’accent no està posat
en una clínica diferencial del que és normal i el que és patològic. Més aviat,
semblant al que passa en Freud, la seva manera d’entendre la clínica el porta
cap a una concepció general del psiquisme on el normal i el patològic estan en
continuïtat.
La noció que s’aproxima a
aquesta qüestió és la noció d’una causalitat pròpiament psíquica i de cap
manera reductible a l’orgànic, amb la qual cosa estarà en desacord amb d’altres
psiquiatres de l’època. En les Jornades de Bonneval (1946), Lacan critica la
teoria organicista de la bogeria del seu amic Henry Ey[1]. Aquest, en un intent de superar l’oposició entre la causalitat orgànica
o psicogenètica, reduirà en últim terme el funcionament mental a les condicions
químiques i anatòmiques del cervell. En contraposició, Lacan formula una
posició radical: la bogeria no es pot reduir a un dèficit, perquè de fet en la
bogeria està en joc una decisió de l’ésser.
Això trenca una certa relació
determinista entre causa i efecte. Amb la referència al ser, a la ontologia[2], Lacan assenyala que “el fenomen de la bogeria no és separable del
problema de la significació per al ser en general, és a dir, del llenguatge per
a l’home”[3]. La causalitat essencial de la
bogeria esdevé de què la relació al ser no és tant un producte del
desconeixement de la realitat com de la “dialèctica del ser”. Es tracta de la
creença sobre el que un és, i no d’un error de judici, una deficiència orgànica
o d’un defecte de les funcions psíquiques. La causalitat psíquica, assenyala
ella mateixa una creença sobre el propi ser. I més enllà d’aquesta causalitat,
l’absència d’una causalitat última fa que Lacan formuli una “insondable decisió
del ser”.
En efecte, Lacan diu que el
secret de la psicoanàlisi és que no hi ha psicogènesi. El lloc que Lacan dóna a
la causa no s’entén per una gènesi que remet a un terme o un altre. El problema
de la causa pertany al terreny de la impossibilitat, la qual cosa qüestiona el
mateix estatut de la causa, sense que això signifiqui en aquest moment de la
seva ensenyança treure’l del terreny de la determinació. El lloc de la causa ve
donat pel punt en el que el ser ensopega en el llenguatge, o el punt en el que
aquest falta.
La causa i el subjecte
El ser de llenguatge és, doncs,
el punt en el que la noció de causalitat s’introdueix en el camp de la
subjectivitat. La noció de subjecte que elabora Lacan des dels inicis de la
seva ensenyança és correlativa a aquesta noció de causa. Sigui en el camp de la
infància, de la discapacitat o dels trastorns mentals, des de la psicoanàlisi,
precisament perquè estem en el món del pròpiament humà ens estem referint a
sers de llenguatge. Dit d’una altra manera, fora del llenguatge no seria
plantejable aquesta dimensió de la causalitat psíquica. La causalitat psíquica
vol dir també que estem en una dimensió diferent a la dimensió orgànica o
psicogenètica, i ens interessa preguntar-nos què passa en aquest pla, com
s’estructura el subjecte en tant que ser de llenguatge i les conseqüències que
això té.
El subjecte s’origina en tant
que subjecte del significant. És en primer lloc subjecte subjectat.
Precisament, perquè en el llenguatge, el simbòlic, el ser hi falta, això promou
l’existència del subjecte en el camp significant, i determina l’aparició de
l’inconscient estructurat com un llenguatge, tot i que la complexitat del ser
humà no es limita a això.
Els símptomes, lapsus, somnis,
transferència, etc., són produccions que es presenten com expressions
subjectives, localitzables en el discurs. Són formes per on el subjecte respira,
palpita, en el dir.
Aleshores és que Lacan diu que
l’inconscient ve a fer manifesta aquesta escletxa per on s’empalma amb quelcom
real[4], que pot ser que no estigui determinat.
L’inconscient no és la causa, no
és el que determina la neurosi. La causa l’ubica en relació al real i a la llei
significant en l’inconscient. És a dir, que la llei està en el camp de la
causa, però sense recobrir-la. La llei significant opera en funció d’aquesta
escletxa, respiració. En cada ensopegada del discurs es rebel·la l’escletxa que
estructura l’inconscient.
S’ha de fer una distinció entre
la llei significant i la causa. La causa s’esmuny, és anticonceptual, està en
el límit del concepte, a diferència de la llei. És un factor aliè a la
determinació. És el que li fa dir a Lacan que no hi ha més causa que la que
coixeja.
Aquesta noció de causa té un
correlat freudià en la referència al melic del somni[5], que comunica amb el desconegut. El somni és interpretable, diu Freud, fins
al punt que s’inscriu el melic, com el lloc que no permet anar més enllà.
La causa està perduda –que no
vol dir que no existeix. La funció de la pèrdua pertorba totes les cadenes de
determinacions, que de fet només s’originen a partir de la causa perduda. En
aquest punt es pot pensar la sobredeterminació freudiana, com el que es
construeix sobre el melic, sobre aquest nucli d’absència de determinació.
Per la seva part Lacan posarà l’accent en l’abolició de
tots els sentits, en un punt de sense sentit. Allí el subjecte, en la mesura
que va lligat a la funció de la causa, només pot expressar-se en una cadena de sobredeterminacions.
Del
subjecte al parlêtre
Cap a la dècada dels anys 70 tenim el passatge del
subjecte al parlêtre. Tal com ho
mostra J.-A. Miller[6], en aquest nou
terme persisteix la referència al ser, és un ser que té el seu ser per la
paraula, però té també a l’hora la seva existència del gaudi. Es tracta de les
modalitats d’encontre amb el llenguatge, a partir que en el cos repercuteixen
les ressonàncies d’aquest encontre.
[1] Jacques Lacan. “Acerca de la causalidad
psíquica”, en Escritos I, ed Siglo
XXI
[2] Veure: Clotilde Leguil, “Usos lacanianos
de la ontologia”, en Virtualia, 27
[3] Ibid., pàg. 156
[4] Jacques Laca. El Seminario. Libro 11, Los cuatro conceptos fundamentales del
psicoanàlisis, ed. Paidós, pàg. 30
[5] Sigmund Freud. La interpretación de los sueños
[6] Jacques-Alain Miller. “El ser y el Uno”,
en Revista Freudiana núm. 67
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada