La primera part del llibre, titulada “Psicoanàlisi i ordre públic”, examina des de varis angles les connexions entre la psicoanàlisi i la clínica de la salut mental pel que fa a la seva funció d’ordre públic. Sobre tot tenint en compte la dimensió i la perspectiva que va prenent aquest camp de l’assistència en els últims anys. Es tracta d’un terme que reconfigura la visió del psiquisme cap a la salut entesa des de una definició política. Potser el més característic dels canvis actuals és que la distinció de les conductes normals de les patològiques es desplaça cap a la promoció dels estils de vida considerats saludables. El mateix terme de malaltia mental queda en segon pla, passant a considerar els criteris de benestar com un índex de regulació de la salut pública.
El concepte de salut mental és relativament recent. Va
prenent rellevància des de finals del segle passat, a partir d’un aiguabarreig
de coneixements sedimentats de la medicina, l’antropologia cultural, la
sociologia, la psicologia, etc. De fet és el resultat de l’evolució i
l’extensió del domini de la psiquiatria, en el desenvolupament de l’assistència
als malalts mentals, a la classificació de les malalties mentals i a les
propostes de tractament. La incidència de la psicoanàlisi en aquesta evolució
és evident, en la consideració de les categories i la clínica del sofriment. La
doctrina de Freud mostra que el psicoanalista està concernit per la relació
entre el malestar del subjecte i les exigències de la cultura. Tot i així quan
un psicoanalista ocupa el lloc de treballador de la salut mental, manté un
debat permanent i molt necessari amb aquest concepte, perquè de fet salut
mental i psicoanàlisi s’oposen.
L’emergència de la salut mental com a concepte, que
avui serveix per a quasi tot, té les seves pàgines de vergonya i de glòria en
relació a com la societat tracta o maltracta als seus bojos. Al boig, en un
començament no se’l distingeix del miserable o del criminal. Es conegut l’acte
fundador de la psiquiatria, el 1793, quan Pinel allibera a dotze bojos de la
presó. Aquest acte és contradictori perquè d’una banda els bojos són tinguts en
consideració i se’ls restitueix la qualitat d’homes, però d’altra banda la
conseqüència és que passen a ser assignats en un lloc d’asil i esdevenen
objectes d’una mirada entre
l’assistència mèdica i la protecció de l’ordre públic. És el temps de la
societat dels individus lliures i iguals que emergeix de la revolució francesa,
i la consagració durant tot el segle XIX del metges alienistes, que participen
del moviment higienista destinat a conciliar els dictats de la Llei amb les
renuncies de l’individu.
Més tard, durant i després de la segona guerra
mundial, l’extermini dels malalts considerats incurables i el descobriment del
camps de concentració té efectes sobre les concepcions de l’asil. De la mateixa
època és l’ús de la clorpromazina que inaugura la clínica del medicament. La
clínica de postguerra va aportar la dimensió comunitària, com a resposta als
fonaments de les pràctiques institucionals considerades segregadores basades el
model de la presó. La dècada dels anys 60 és l’època del moviment de l’antipsiquiatria
i la consideració de la funció dels llaços socials col·lectius com a part del
restabliment d’una ciutadania plena. La bogeria és considerada tant un viatge
com l’expressió de la llibertat, però al preu en ocasions que el malalt mental
és deixat al carrer.
Aquesta petita revolució de la clínica psiquiàtrica és
silenciada ràpidament per la difusió dels neurolèptics, i la introducció dels
ansiolítics i els antidepressius. El resultat és que els símptomes són tractats
pels efectes que produeixen els fàrmacs. En els anys 80 la psiquiatria està
plenament integrada en la medicina general. Del manicomi a l’hospital general,
la malaltia mental és considerada com una malaltia més entre d’altres, i els
psiquiatres deixen de ser els parents pobres de la disciplina mèdica, i són
respectats com a metges. Aquest desenvolupament s’estén fins tots els anys 90
amb l’ajuda de la sinterització de nous fàrmacs que contraresten els efectes
secundaris de la medicació i se’n amplia
la prescripció. El límit d’aquesta expansió de l’ús dels fàrmacs el posarà el
legislador, que intervé en el control de la despesa de la gestió del sistema de
salut.
És en aquest context que comença una operació de
substitució de la psiquiatria per la salut mental, amb l’ampliació del que fins aleshores era una herència de
només alguns professionals. La malaltia mental es dissol en el sofriment
psíquic generalitzat, es calculen els costos dels trastorns psiquiàtrics. El
1999 el Consell d’Europa adopta una resolució que considera que “la salut
mental contribueix de manera important a la qualitat de vida, a la integració
social i a la plena participació en la vida social i econòmica”. Prèviament, al
final dels anys 70 l’OMS haurà definit la salut mental com “un estat de
benestar en el que la persona pot realitzar-se, superar les tensions normals de
la vida, complir amb un treball productiu i fructífer, i contribuir a la vida
de la comunitat”.
Per què no teníem abans aquest ideal de salut mental? J.A.
Miller diu que la promoció de la salut mental en l’actualitat és el testimoni
d’un real cada cop més difícil de suportar: el món, cada vegada més modificat
per l’home, sembla que finalment no està fet per a l’home. L’ideal d’harmonia,
que correspondria a l’època de l’ higienisme, ja no és imaginable en un món que
no deix de ser insuportable a pesar del progrés. El concepte d’adaptació
desplaça al de l’harmonia. L’únic criteri de salut mental és l’adaptació de la
que el subjecte és capaç. Al mateix temps, com gestionar tot això?
L’augment de la demanda de salut mental s’acompanya
dels estudis epidemiològics de la població, proporcionant informacions
estadístiques que es converteixen en imperatius socials. La mitjana esdevé un
ideal a partir de la xifra. És un ideal que no aporta cap significació, en el
sentit que la pròpia estadística quantitativa no entén d’ideologies i creences,
només institueix una norma. Ens podríem rebel·lar contra algú altre que mani,
però com rebel·lar-se a la norma estadística?
Aquesta visió de la salut mental és la que es va
imposant, des de les successives revisions del que es coneix amb el Manual
Diagnòstic Estadístic DSM. Aquest Manual sorgeix davant la dificultat per
consensuar les diverses classificacions entre els clínics. Els debats teòrics
entre les escoles es consideren estèrils, perquè es queden en el nivell de la
ideologia i de la creença, que sempre poden ser discutible. De manera que es va
imposant una orientació pragmàtica, més compatible amb el sistema de
distribució de la salut mental, amb les aportacions de la bioquímica que es
basa en dades que són certes, i en els estudis dels nivells de prevalences dels
símptomes, que poden ser quantificats. El resultat és que la clínica, com a
tal, desapareix. La veu del pacient i la mirada o l’escolta del clínic, que
eren la base de la construcció de la psicopatologia en un sistema de
categories, es desplacen cap a les dades del comportament objectiu quantificable. Els índex de freqüències
porten a admetre noves categories (accés de pànic en cotxe, en avió...). Són
patologies que es poden superposar les unes amb les altres, el que dona un
sentiment de relativisme clínic.
En el llenguatge del DSM, en la nova revisió que es
vol fer prevaldre, es passa d’una classificació categòrica a una classificació
dimensional.
Allí on la
salut mental es posa al servei de l’ordre públic, la psicoanàlisi intenta fer
un lloc a la bogeria de cadascú. Allí on la salut mental intenta estandarditzar
el desig intentant que el subjecte segueixi el pas dels ideals comuns, la
psicoanàlisi sosté una reivindicació del dret a “no ser com tothom”. Allí on la
salut mental porta la marca de la caritat, la psicoanàlisi, segons l’expressió
de Lacan “descarida” i alleugereix al subjecte de la voluntat de l’Altre que
vol el bé.
Per què posar l’accent en aquestes qüestions avui?
Doncs perquè en les últimes dècades el gir que va prenen l’ús d’aquest terme de
la salut mental, apunten cap a una desaparició inquietant de la clínica del
psiquisme. El que fins ara era una font de debat rigorós, amb uns fonaments
científics localitzables, això ha desaparegut.
D’altra banda, en la mesura que la salut mental s’ha
convertit en un assumpte dels Estats, és la coordinació política i econòmica el
que es torna en primer pla d’interès.
És en aquest context que el DSM, per tal de no fer
soroll, es proposa ser a-teòric, amb un imprecís bio-psico-social, a partir de
la norma estadística i d’utilitat pública, en termes de promoció del benestar i
de prevenció dels trastorns mentals. La referència al benestar no és més que
una reducció de les virtuts que antigament eren sostingudes per l’autoritat de
les sabiduries a un nou higienisme pretesament científic.
En la pràctica aquesta imprecisió no és sense efectes.
L’avaluació basada en qüestionaris deixa al marge l’acte del clínic. D’una
banda es vol imposar una doctrina clínica que transforma la psicopatologia en
un continu que esborra les diferències entre els patiments psíquics i la simple
condició humana. D’altra banda el mercat dels psicofàrmacs es beneficia sens
dubte d’aquesta globalització del camp
d’aplicació de la salut mental, esdevinguda un ideal a on arribar.
Per part de la psicoanàlisi lacanaina no cedim en la
nostra orientació ni en el rigor clínic que la mateixa exigeix. No reivindiquem
un consens, sinó un debat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada