L’adolescència: desemparament, angoixa
Freud es referia al desemparament estructural que es fa present al
llarg de la vida, i que remet al desemparament inicial amb el que neix el
subjecte humà. Davant aquest desemparament, sense el sosteniment de l’Altre, el
subjecte cau, mor, però al mateix temps és la llavor de la constitució i
complexització de l’inconscient.
És possible pensar que l’adolescència i els seus canvis, són un
terreny abonat per aquestes vivències de desemparament, de buidor, de pèrdua de
sosteniment. Tal com Freud ho expressa a Tres
assajos per a una teoria sexual, el subjecte adolescent viu un temps de
transformacions, commogut per les metamorfosis de la pubertat: el cos infantil,
familiar i conegut, es transforma; es vol independitzar dels pares, però a l’hora
els necessita; entra en un món nou, d’amics, parella, té més autonomia, etc.,
un món que resulta fascinant i a l’hora amenaçador.
Com també Freud ho desenvolupa amb el concepte d’allò sinistre –“unheimlich”-, el més íntim i familiar, allò conegut, es fa aliè, es torna
estrany. Allò sinistre, ominós, és de l’ordre del terrorífic, d’allò que suscita
angoixa i horror.
Es podria dir que per el subjecte adolescent, és precisament el
cos, tan íntim i familiar, el que es torna estrany, aliè, quedant davant la
vivència del “unheimlich”. Això fa
que la l’adolescència sigui un temps marcat per l’angoixa, i les seves diverses
manifestacions. Sovint aquest malestar es fa present per mitjà de les accions,
en les seves conductes, i una manera habitual de sortir de l’angoixa és l’acció,
i la consegüent pèrdua que comporta.
L’adolescència: real, imaginari, simbòlic
Per a la psicoanàlisi, l’adolescència -com diu
Alexandre Stevens[1]-
és la forma simptomàtica del real que sorgeix en la pubertat. Ara bé, què és
aquest real de la pubertat?
Es podria dir que és tot el canvi hormonal. Però direm,
millor, que es tracta de l’aparició de la libido. És tota la qüestió de la
sexualitat, per això parlem de sexualitat i no d’aparellament, perquè no reduïm
aquest fet a una qüestió merament biològica. Podríem di encara, prenent la
definició que dóna Lacan de la libido que és l’aparició d’un nou òrgan fora del
cos -Lacan que diu que la libido és un òrgan fora del cos.
Lacan també diu, a propòsit de Hans que la seva
fòbia tenia a veure amb la sensació d’estranyesa davant la pròpia erecció,
quelcom que considerava com a separat del cos, perquè és com si tingués certa
autonomia.
Ens referim amb això a la qüestió del gaudi, un
plaer estrany, estrany perquè encara no ha aprés a regular-lo, que incomoda i
trastoca la manera de fer amb les emocions i els sentiments fins
aleshores.
Aquesta és la qüestió en el sentit més real de la pubertat,
una qüestió de la que no hi ha cap saber. El que hi ha és més aviat un forat de
saber, que en la psicoanàlisi li diem castració. Lacan també expressa aquest
fet amb una fórmula: la relació sexual no existeix; no tenim, a nivell de la
sexualitat, una llei equivalent a la llei de la gravitació en física. De manera
senzilla es pot entendre com la mancança d’instints que caracteritza l’espècie
humana -per això no parlem, com deia, d’aparellament en la sexualitat humana.
D’una banda tenim, doncs, tot el tema hormonal, com
a libido, o pulsió. Però lligat a la pubertat també tenim tot el que fa
referència a l’aparició del que s’anomena els caràcters sexuals secundaris, és
a dir la modificació de la morfologia del cos, i que té a veure amb la imatge
del cos, perquè la forma és una imatge, en tenim una representació com a
imatge.
Aleshores, és en aquestes dues dimensions, el cos
com a objecte pulsional i el cos com a imatge, que la pubertat ve a commoure al
subjecte.
El subjecte és la manera com vam ser acceptats pels nostres
pares, com vam ser inscrits en el món. Això deixa marques que persisteixen
durant la vida. Algunes són més decisives que d’altres.
Es planteja la qüestió -i l’adolescència seria això-
de com poder donar-se una nova estabilitat en l’existència. En aquest sentit,
sortir de l’adolescència és possible, però també és possible no sortir-ne
totalment, i aleshores l’adolescència és perllonga, o deixa pas a nous
símptomes.
Lacan parla de la trena subjectiva: - el gaudi, -
les representacions del cos, - els trets del llenguatge.
La trena subjectiva és l’entrecreuament d’aquestes
tres dimensions de l’experiència subjectiva, és el que configura la realitat
per a cadascú -recordem que el sentiment de la realitat per a cadascú no és
estàndard, sinó que depèn de certs punts escollits de l’experiència. En cada aconteixement de la nostra vida es
planteja la qüestió de com anusar o lligar les tres dimensions de la trena.
Com que no hi ha una resposta prefabricada, una sola
manera d’anusar, cadascú ho farà com podrà. Cadascú escollirà quin valor donar
als esdeveniments, a les contingències. Aquest valor, però, depèn de l’efecte
causat sobre el cos com a sensible. Algunes paraules, o silencis, mobilitzaran
el subjecte, fent de la llengua una cosa viva.
A propòsit del
despertar de la primavera
“El despertar de la primavera” és una obra de teatre
de 1891, que va ser comentada per Freud i els seus deixebles en una reunió dels
dimecres (el 13 de febrer de 1907). L’obra anticipa una ensenyança sobre
problemàtica adolescent abans que la psicoanàlisi mateixa en digui quelcom, ja
que mostra molt bé la particular relació dels adolescents amb la sexualitat.
Lacan diu, en el comentari que fa de l’obra, que es
tracta fonamentalment de la sexualitat masculina, i que en aquest cas el
despertar sexual no succeeix sinó que a partir del despertar dels somnis. Es
pot dir que el somni és el suport, la trama, a partir del qual la sexualitat
puja a l’escena. Diu: els nois no pensarien en les noies sense el despertar
dels somnis, és a dir, no hi pensarien sense els seus somnis, les seves
converses, on apareixen totes aquestes qüestions que són les coses que els
emocionen.
El que l’obra de Wedekind posa en joc a través del
drama dels seus personatges és precisament la dificultat de l’adolescent per
refer i reasumir la pròpia imatge davant la posició de l’Altre. El que en un
altre temps infantil es reflectia en l’Altre parental com bon estudiant o nena
angelical, ara es mostra inviable i fins i tot contrari a la posició sexual del
subjecte.
El diàleg que inicia l’obra pot ser pres en aquest
punt, el dol de la mare de Wendla perquè aquesta s’està fent gran mentre que
preferiria conservar-la en la imatge de nena. Efectivament, encara que
consenteix en un canvi d’estil de vestimenta el vestit que li ofereix està més
per tapar les cames que per permetre donar entrada a la sexualitat. Pel que fa
al registre simbòlic Wendla quasi bé suplica que la mare li obri el pas cap a
la sexualitat preguntant sobre l’origen dels nens, en el moment que la seva
germana n’està esperant un, i ella no pot seguir creient amb la cigonya. És aleshores
que la protagonista, desproveïda de l’aval de l’Altre matern, assaja fer-se
colpejar aportant una libido infantil. Després succeirà l’embaràs i el
desenllaç fatal quan la mare sense consultar a ningú ordenarà un avortament en
les condicions que podem suposar de l’època. El que es podria llegir en aquest
desenllaç és que Wendla s’ofereix en sacrifici a través del seu cadàver de nena
a una mare que no la pot reconèixer com a dona.
En aquesta línia Moritz, el noi que havia iniciat
conversa amb Melchior sobre les excitacions sexuals –que compara a un llampec-
s’esforça per estar a l’alçada del rendiment escolar on l’Altre l’imagina. Les
tasques escolars l’absorbeixen, mentre que en realitat necessita temps per
elucubrar el misteri d’allò que li passa en el cos i poder connectar aquest
misteri amb els seus somnis veient noies despullades. Es podria dir que els
pares el volen home per estudiar, i no pas perquè exerceixi una sexualitat
separat d’ells. Aclaparat per la il·legalitat que li suposa la desaprovació
parental, dona paraula de suïcidar-se si no passa de curs, i compleix la seva
paraula –identificant-se a la reina sense cap del conte que li explicaba
l’avia- sense donar-se ni tant sols una resposta parcial al seu enigma.
El drama de Moritz també pot servir per senyalar
fins en quin punt l’estudi serveix de
ben poc si no pot anar lligat a la pròpia investigació sexual i transformar-se
en una activitat vivificant.
Pel que fa a Melchior acabarà tancat en un reformatori,
acusat de les dues morts –per haver escrit una resposta a la pregunta de
Moritz, i per haver deixat embarassada a Wendla- tenint que suportar el pes
moral d’una acusació injusta i la pèrdua de l’amor dels pares.
La fuga del reformatori, fora de tota legalitat,
però sobreposant-se als maltractes del que és objecte, el portarà per el camí
de coquetejar amb la mort. Bet aquí que s’endinsa per la foscor fins el
cementiri. El fantasma de Moritz,
cadàver vivent, li llança tot un discurs sobre la superioritat dels morts temptant-lo
a que l’acompanyi. Podem reconèixer en aquest discurs la patètica impotència
que en ocasions s’apodera de l’adolescent quan se li fa desesperant el mateix
fet de viure, i per això pot dir Lacan que “és en el regne dels morts on els
desenganyats s’enganyen”.
Aleshores fa entrada l’Home Emmascarat. La seva
intervenció opera en dos sentits: posant els morts i els vius cadascun al seu
lloc, empenyent al Melchior a responsabilitzar-se de viure, i per una altra
part remetent-lo a que no és culpable del disgust que creu que ha infringit als
pares, ja que ells en tot cas es tenen l’un
l’altre per consolar-se.
Que ens ensenya l’obra?
D’una banda, que Wedekind va descobrir, abans que
Freud, que hi ha relació del sentit amb el gaudi, que el gaudi pot anusar-se
amb un sentit. És l’experiència la que respon que aquest gaudi pugui anusar-se,
lligar-se a una representació del cos.
Davant aquest real de la sexualitat, la pulsió, que
envaeix, trenca la pantalla del subjecte en la que es mira i contempla la
realitat, la trama del somni serveix de suport.
Es destaca que no hi ha iniciació possible, cap
recurs exterior garanteix amb eficàcia què és ser home o dona. El ser home o
dona es travessat per l’experiència.
Com diu Lacan: queda el fet de que un home es fa
home quan es situa com un entre d’altres, s’inclou entre els semblants.
Quan en l’adolescència el subjecte comença a fer les
seves proves, a posar en joc els seus títols, la confrontació amb aquests es
posa en escena (de què em serveixen?). Si els títols obtinguts no suposen la
castració, la cosa es complica.
Els símptomes:
de la inhibició al passatge a l’acte
Aleshores, per tal d’emmascarar, velar, però també tractar
aquesta realitat l’adolescent es fabrica una resposta simptomàtica, resposta
que està condicionada al context sociocultural que li toca viure. I avui la
família, l’escola, així com els valors culturals no són els mateixos que els de
fa unes dècades. Aleshores, tenim: la intel·lectualització, l’amor-passió, les amistats, l’anorèxia, les addicions, la
rebel·lia, la delinqüència.
Generalment, aquestes respostes funcionen per l’adolescent
com a laboratori o espai de prova que deixa en suspens l’elaboració d’una
modalitat de gaudi en la que el subjecte hi està compromès sense saber-ho i que
es presenta com una forma d’actuar –fins i tot de ser, com un caràcter. Generalment
es tracta d’una resposta fallida, que és també una dificultat de posar en
paraules el que està passant. La manca de llenguatge és important, especialment
perquè a l’adolescent li costa parlar, sobretot amb l’adult.
També tenim altres respostes menys estridents, com
la depressió, l’avorriment, el mal humor, la inhibició, però que són també una
manera de faltar a la paraula, en el sentit d’això no en vull saber.
La qüestió és si som capaços d’interrogar de la bona
manera el que sembla un desordre de la personalitat, introduint alguna altra
possible significació (subjectiva) que la de reduir totes aquestes formes
d’actuar a una conducta o una dada de la bioquímica cerebral.
Distingim tres tipus de passatge a l’acte.
1. En
el passatge a l’acte pur l’Altre està exclòs. No es dirigeix a l’Altre, sinó a
separar-se’n. És l’acte suïcida, quan l’adolescent abandona l’escena, de manera
brutal i sense prevenir.
2. Al
costat del passatge a l’acte pur, hi ha el passatge a l’acte desprès del que el
subjecte intenta donar-li un valor d’acte. Quan després d’un acte violent vol
fer saber o fer reconèixer que es posava en joc la seva dignitat.
3. Després
tenim el passatge a l’acte en el que l’Altre està inclòs. És l’estructura de l’acting out, com una demanda dirigida a
l’altre, que és una modalitat de demanda d’ajuda -freqüent en els adolescents-,
i que interpel·la. Per això és sempre preferible situar-se com interlocutor, encara
que sigui per oposar-se a ell, abans que deixar-lo sol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada