29 d’abril del 2019

Insconscient i actes simptomàtics



Sovint el subjecte modern ens confronta a una clínica on l'actuació predomina sobre el símptoma. Tenim també la generalització actual de la categoria de "patologies de l'acte” referides a certes formes impulsives de l'acció, a conductes violentes i brusques per les quals un individu és portat a realitzar una activitat que el supera i no pot dominar. Fenòmens com: suïcidi, delicte, agressió, atemptat sexual, comportament pervers, entre d'altres.

Aquest fet ens ha semblat pertinent per a interrogar-nos per la clínica de l’acte en els símptomes actuals. Tal vegada, Lacan es va interessar ben aviat pel passatge a l’acte, des de la seva tesis de psiquiatria, fent de la paranoia d’autopunició un cas prínceps. 

Tractarem de situar certes coordenades estructurals que permetin donar compte de per què un subjecte, més que fer un símptoma, actua.

Acció, acting out, passatge a l’acte, són els termes que en la clínica es poden ordenar en relació als impassos de l’acte.
  • Acció, correspon a la motricitat i la descàrrega, segons el model de l’arc reflex. Que implica un efecte de passivitat respecte un estímul.
  • Acting out; el subjecte es posa a actuar sobre una escena. L’acting out necessita de l’Altre, un espectador.
  • Passatge a l’acte; el subjecte es situa fora d’escena. És una separació radical de l’Altre.
Del que es tracta, doncs, és d'establir les coordenades subjectives que es posen en joc per a un subjecte respecte al seu acte, ja que és el que ha d'orientar-nos com a principi bàsic de la psicoanàlisi.


L’Agieren freudià i la formalització lacaniana

La paraula “acte” té les seves dificultats. Convé aclarir que ens referim a una modalitat de l’acte, no a l’acte en general, sinó a la modalitat particular de l’acte psicoanalític. De fet, per fora d’aquest àmbit té altres usos i significacions.

Per alguns post freudians, o en l’àmbit de la psicologia la paraula acte es fa servir de manera que es considera quelcom devaluat, degradat. Col·loquialment, per exemple es pot dir que tal pacient és molt actuador, la qual cosa significa que la persona actua en lloc de parlar. O també es pot referir a una personalitat psicopàtica, per dir que aquella persona actua sense pensar. D’alguna manera, aquestes accepcions tenen a veure en una oposició entre pensament i acció, oposició que conté alguna veritat, però que cal separar del judici de valor que vindria a dir que cal ser raonable, que hi ha que pensar abans que actuar, o que podria servir com a signe diagnòstic.

Tot i la dicotomia entre pensament i acte, no podem perdre de vista que l’acte no està fora del llenguatge.

En la seva etimologia la paraula acte ve del llatí “actus”, que a més a més deriva de “agiere”, que vol dir “obrar”, “fer”. És aquest “agiere” la paraula que fa servir Freud. D’aquest “agiere” provenen moltes altres paraules que tenen a veure amb l’actuació teatral -primer o segon acte d’una obra-, o la mateixa paraula actor, etc.

Diguem, que el subjecte en l’experiència psicoanalítica -sota transferència, doncs-, actua, agieren, representa, com en un escenari una història que vol ser explicada, escoltada.

Freud parteix de l’accepció de l’acte com la culminació d’un procés de raonament que donaria lloc a un acte lògic. Justament, en relació a aquesta accepció parla de l’acte fallit, com a acte no aconseguit, fracassat.

Això està en el text “Psicopatologia de la vida quotidiana”, que juntament a “La interpretació dels somnis” i “L’acudit i la seva relació amb l’inconscient”, formen una tríada que li serveix a Lacan per estudiar el que anomenà “les formacions de l’inconscient”, és a dir l’estructura significant de l’inconscient, i la seva gramàtica: la condensació en paraules de Freud, que serà actualitzada per Lacan com la metàfora, i el desplaçament, que és el terme que fa servir Freud i que Lacan en dirà metonímia.

Aquesta formalització lacaniana ens ajuda a entendre d’una manera més simple les formacions de l’inconscient i les seves relacions amb la veritat. La veritat que parla en els somnis, en els lapsus, en els acudits i en els actes fallits. Una veritat que no és la del subjecte de la voluntat o de la consciència.
En l’enumeració dels capítols de “Psicopatologia de la vida quotidiana” es pot seguir una sèrie no homogènia que va dels oblits i els records -que tenen a veure amb la memòria-, fins als actes fallits -que tenen a veure amb la motilitat[1]. Freud dedueix que els actes fallits són equivalents als símptomes, donat que en qualsevol cas no són altra cosa que el retorn d’allò reprimit. Considerant dues modalitats de retorn: una representació en lloc d’una altra, o el retorn per la via de l’acte. Però en qualsevol cas, en ambdós, és una representació simbòlica -un significant en termes lacanians-, tot i que vingui a ser una representació teatral.

D’aquesta manera, els actes fallits passen a tenir un sentit precís, que en la interpretació freudiana serà l’apertura a un saber nou, un saber inconscient, que canvia la subjectivitat d’un subjecte.

Aquest saber inconscient posa en qüestió el subjecte, que el divideix. És una manera de dir que no hi ha una unitat psíquica, un self. Quin subjecte és aquest, que no està en lloc, només quan desapareix? Bet aquí que Lacan digui parafrasejant i responent a  Descartes: “soc, no penso”, “penso, no soc”.
L’acte no és, doncs, la continuació o el final d’un pensament, l’acte és un curtcircuit del pensament, una interferència sense subjecte.

L’ensopegada de la paraula

No podem oblidar, doncs, que en la pràctica psicoanalítica s'opera amb la paraula. Freud exclou de l'experiència analítica qualsevol tipus d'acte, excepte el de parlar. La paraula es torna privilegiada a la innovació freudiana. En aquesta línia, el novembre de 1977, en el Seminari "El moment de concloure", recorda un cop més que seria necessari que l'analista "sabés operar convenientment, és a dir, que es doni compte de l'abast que tenen les paraules per al seu analitzant. L'anàlisi hauria d'arribar a desfer amb la paraula el que es va fer amb la paraula".

Freud amb els conceptes de la ciència i la psicologia de la seva època i incloent el desig enllaçat amb l'antiga tradició ètica de l'acció, produirà una nova teoria de l'acte i de la interpretació.

La tradició ètica de l’acció concerneix sobre el que fem en la mesura que és susceptible d'un judici. Com assenyala J.-A. Miller[2], és sobre això que la clínica té alguna cosa per a dir, ja que la clínica ens aproxima a les formes com pot aparèixer la qüestió de l’acte en el pensament. De tal manera que el subjecte es demostra ocupat en, o suspès de, una incessant avaluació del ben fundat dels seus actes, de l'acte a fer o a no fer, fins a l'obsessió. A això li segueix un estil de inhibició, de postergació, de reacció que és susceptible, com sabem, de sorgir bruscament sota la forma de la pressa, en una precipitació per actuar. Coneixem clínicament aquesta basculació de la inhibició, de la procrastinació a la pressa i la urgència, de la qual cosa ens dona testimoni la clínica.

Freud proposa una nova dimensió de l'acte, denominar acte a l'ensopegada de la paraula. I aquí el primer acte: la descoberta de l'Inconscient. L'Inconscient permet situar el desig.

En descobrir un saber a costa del subjecte, subjecte del desig que no es manifesta sinó en desaparèixer, es produeix un segon acte: la creació de la psicoanàlisi.

Freud i Lacan transformen la relació del subjecte amb el saber. L'inconscient només es pot concebre per la posada en acte de la paraula. I l'acte, per lligar-se d'aquesta manera a l'inconscient, adquireix el seu estatut d'acte simptomàtic, fent de l'acte fallit i les accions compulsives formacions de l'inconscient que poden ser interpretades, dins el marc de la transferència: "posada en acte de la realitat de l'inconscient" .

L'inconscient fa nus amb la interpretació, valor de la categoria lacaniana de subjecte suposat saber. En posar l'accent en la dimensió ètica de l'acció, subratllem el lloc central que ocupa la castració -pensament i acte s’oposen-, gràcies a la qual cosa s'aclareixen altre tipus d'actes com el passatge a l'acte, l'acting-out i la sublimació.

Amb Lacan una tercera qüestió. Oposar el cogito cartesià a: "O no penso o no soc", que permet abordar l'acte a través de la lògica, permet tractar el Real a través del Simbòlic en l'experiència analítica. Aquest abordatge canvia la direcció de la cura, la maniobra de la transferència i la interpretació. I el porta a concebre un altre acte, l'acte analític.

Desig, acte i saber a propòsit de Hamlet

Què pot ensenyar-nos una obra d'art com Hamlet, respecte de l'Acte? Freud s'interroga al llarg de tota la seva obra per les seves analogies amb l’heroi clàssic d’Èdip en relació al desig inconscient. Serà quan exposi el seu pla de la Traumdeutung on evoca les seves observacions, que figuraran en el capítol V, en el paràgraf sobre "Somni de la mort de persones estimades". Somnis que exemplifiquen per Lacan la relació del Subjecte amb l'Inconscient, ¿Inconscient de què? Inconscient del seu desig.

La tesi de Lacan és que Hamlet no és un cas clínic, no és el conflicte d'un ésser real, sinó una creació, un drama que ens presenta la cruïlla on s'allotja un desig. El punt de partida és el lloc que ocupa el saber. El pare li revela la veritat sobre la seva mort, però també i sobretot coneix l'extraordinari impudor del desig de la mare. Amb això s'aixeca el vel que gravita sobre l'inconscient.

L'efecte produït per les revelacions del fantasma patern és, en el cas de Hamlet, la supressió de la dimensió d'inconsciència en el desig. Hamlet sap massa sobre la maldat i la misèria del desig com per poder reconèixer-se en ell. El drama és que Hamlet es troba no només en l'obligació moral de venjar al seu pare vilment assassinat, sinó també i sobretot, en la necessitat de fer-ho enfrontant-se al desig de la seva mare, desig que ara se li manifesta com absolutament degradat.

I què revela aquest drama? Que en el lloc on s’esperaria alguna garantia, tot el que fins aleshores li semblava prova de la bellesa i de la veritat, d'allò més essencial, és completament fals.

La clau del seu desig, allò que li permetria també la resolució de la seva culpa d'existir, estan per Lacan en no saber què és en el desig de la seva mare. El que horroritza Hamlet és que el seu pare hagi estat un fracàs com a causa del desig de la seva dona. Aquest és el punt en el qual sempre retrocedeix amb horror.

Aleshores, Hamlet no es comprèn a si mateix. Es queda en paraules, la cosa queda per fer. Vacil·la, però sense desentendre’s, espera, fa esperar, suspèn la seva acció, se sent estrany.

Hamlet ocupa el lloc d'aquest subjecte que no té representació possible. Lacan subratlla el geni de Shakespeare de posar en escena a un subjecte marcat per la impossibilitat d'un dol, primer el del pare, i després el d'Ofèlia.

L’equivocació del subjecte suposat saber

Aquest text correspon a una conferència impartida en l’Institut Francès de Nàpols, el 14 de desembre de 1967. És la primera d’unes quantes que fa durant uns dies en varies ciutats italianes, en que es dirigeix a un públic divers[3]. Lacan parla de l’inconscient, dirigint-se al psicoanalistes de l’època, que han acabat per oblidar el descobriment freudià. Planteja, fins i tot, que l’oblit de l’inconscient no és solament cosa dels psicoanalistes, sinó de la societat que intenta desacreditar-lo, i en el límit fer-lo desaparèixer[4].

Aporta a més les coordenades d’una definició, una teoria que en pugui donar compte:

  • L’inconscient mai desorienta millor que en ser copsat in fraganti.
  • El inc. no és representació. Fa servir la representació per emmascarar-se en ella.
  • Cal diferenciar el discurs de l’inconscient de la teoria que en dona compte, que és el que Lacan aporta en aquest escrit.
  • L’inc. no s'obre sinó en la mesura que resulta que es tanca.

L’any anterior, desprès d’haver estat excomunicat de la IPA, viatja als EE.UU., on imparteix vàries conferències en les universitats de Chicago, Nova York i Baltimore. És en aquesta ciutat, en el moment de preparar la conferència a l'hotel i veient per la finestra la ciutat amb els seus llums intermitents i el transit a l'alba, que pensa que tot el que veu és el resultat de pensaments que el porten a dir que “l'inconscient és Baltimore a l'alba” i un any més tard, a Nàpols, dirà que l'inconscient són pensaments.

A la conferència també estava convidat el filòsof Jacques Derrida, que es troben per primera vegada i tenen una tan extensa com tensa conversa a propòsit de l’estructuralisme, que era el tema en el que Derrida estava treballant.

Un any després a París, tots dos es troben de nou en un sopar, on de forma sobtada Derrida li explica a Lacan una anècdota sobre el seu fill de quatre anys: mentre intentava dormir en els braços de Margarita (la seva dona), li pregunta a ell (el seu pare) Per què em mires?. Posteriorment, el 14 de desembre de 1967, a l'Institut Francès de Nàpols, Derrida assisteix a la conferència de Lacan que porta per títol "L'equivocació del subjecte suposat saber” on escolta amb sorpresa al psicoanalista referir-se a l'anècdota que ell li havia confiat[5]. Lacan parla sobre un nen de quatre anys que intenta dormir arraulit en els braços de la seva mare davant la mirada d'un pare que juga al mort pel que fa al desig, assenyalant que "li toca al pare que l'hi dic escoltar o no". Situació que porta a Derrida a posar punt final a la relació amb Lacan.

Com en el cas del petit Hans de Freud, "el cas d'un nen de quatre anys" va ser relatat pel pare del nen al psicoanalista, en aquest cas J. Lacan, qui durant un trobada contingent no va deixar passar l'oportunitat de convidar al pare d'aquest nen a preguntar-se una mica pel seu inconscient, sota la forma del no voler saber res d’això.

Lacan ho havia assenyalat en les “Dues notes sobre el nen”[6], on diu que el nen representa la veritat del discurs de la mare en tant que veritat de l'estructura de la parella familiar on cal prendre en consideració la metàfora paterna i no limitar-se a la posició de la mare. En el text “l'equivocació del subjecte suposat saber” Lacan explica que la posició del nen en haver perdut el gust de si mateix des de que parla, com a símptoma depressiu, està relacionada amb la identificació al pare que fa el mort davant del desig de l'Altre.

Aquí trobem la imatge de la mare amb el seu fill que és tan antiga com la humanitat mateixa i que mostra la unió d'una dona amb el seu fill. En aquest cas veiem un nen arraulit en els braços de la seva mare i preguntant al pare per què em mires?, pregunta dirigida a l'Altre que fa el mort en respondre al nen perquè ets bonic, ja que en lloc de dirigir el seu desig a la dona es queda fascinat per la imatge fàl·lica de la unió entre la mare i el fill. D'aquesta manera és el pare qui fa trampa al deixar el fill en aquesta posició que no es pot definir com a símptoma de la mare o com a símptoma del pare ja que es tracta de l'articulació de l'Altre entre Desig de la Mare i Nom-del-Pare.

De "no saber el que es diu" a "sense saber-ho parlem amb el nostre cos ".

Lacan proposa desfer-se de les representacions inconscients per situar-se en la materialitat de les paraules, un vessant del mateix que es repeteix fora de sentit, la qual cosa provoca un dir quan troba el cos i el fa parlar.

És la raó per la qual Lacan insistirà en reemplaçar l'inconscient freudià pel parlêtre lacanià.

"No saber el que es diu" situa l’inconscient com una potència de xifrat que és transferida a l'analista, paradigma del Subjecte suposat Saber. Des d'aquesta perspectiva, l’inconscient es presenta com una hipòtesi, resultat d'una deducció: és un subjecte suposat, un ésser en falta que ha d’advenir, on el cos no apareix. L’inconscient és reductible a un saber i susceptible de desxifrar. L'any 67, Lacan ens adverteix en el seu text "L’equivocació (méprise) del Subjecte suposat Saber", allò que escapa a aquesta suposició. No es tracta únicament d'una posada en qüestió de la transferència, en termes de prendre una persona per una altra, sinó de la "prise[7]" la captura en joc en la méprise, que assenyala allò que no es copsa en el SsS i permet aventurar sobre allò que no pot copsar-se en el saber articulat, i que té el seu fonament en allò que s’equivoca.

Aquest inconscient captat en Una-equivocació, aquest U sol, és com diu Lacan "allò que es pot designar com l'assumpte de cadascú, el que anima a cadascú" y dona vida. És la forma com el subjecte va ser impregnat per lallengua, marca d'una singularitat inesborrable que imprimeix una manera de gaudi propi.

La relació analítica no apunta a la relació amb els significants de la història, sinó a la relació amb el cos, als seus aconteixements, és a dir, la relació entre el dir i el cos, que amb Freud anomenem pulsió. Sense saber-ho parlem amb el nostre cos. 




[1] Tenim, successivament: 2. Oblit de paraules estrangeres. 3. Oblit de noms i sèries de paraules. 4.  Records infantils i records encobridors. 5. Equivocacions orals. 6. Equivocacions en la lectura i l’escriptura. 7. Oblit d’impressions i propòsits. 8. Malapteses o actes d’acabament erroni. 9. Actes simptomàtics i casuals. 10. Errors. 11. Actes fallits combinats. 12. Determinisme, creença en la casualitat i en la superstició.
[2] Jacques Alain Miller (1988). « Jacques Lacan : Observaciones sobre su concepto de pasaje al acto”. http://nel-medellin.org/miller-jacques-alain-jacques-lacan-observaciones-sobre-su-concepto-de-pasaje-al-acto/
[3] El dia 15 de desembre, a Roma: “El psicoanàlisis: razón de un fracaso” (p. 349-369). El dia 18, a Milan: “Del psicoanàlisis en sus relaciones con la realidad” (371-380).
[4] Jacques Lacan. “La equivocación del sujeto supuesto saber”, en Otros escritos, Paidós, p. 349
[5] Ibid. P. 353-354
[6] ..
[7]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada