Intervenció en l'Espai preparatori XVI Jornades ELP "Yo soy, todos somos... El psicoanáalisis ante las nuevas identidades", el 28 d'octubre de 2017 a la Seu de Tarragona de la Comunitat de Catalunya de l'Escola Lacaniana de Psicoanàlisi
Una curta notícia, apareguda en un diari nacional no fa gaires dies, exemplifica un corrent profund en la nostra cultura. La notícia es feia resó de la celebració del dia internacional
de la tartamudesa: "Hi ha organitzacions que busquen oferir ajuda als que
pateixen aquest problema. La tartamudesa és moltes vegades ignorada, tot i que
sovint té seriosos efectes en la vida de la persona que la pateix, que en molts
casos tendeix a aïllar-se i no busca ajuda. En d’altres casos, tot i que
l’afectat si que vol rebre ajuda no sap on dirigir-se. Per què hi ha persones que se’ls fa difícil dir algunes
paraules o frases? El motiu segueix sent una incògnita, tot i que probablement
es tracti d’una sèrie de factors psicològics, neurobiològics, genètics o del
medi ambient. I tot i que se’l considera una condició mèdica -però no una
malaltia- encara no existeix una curació cent per cent efectiva". La notícita acaba referint-se a la prevalença estadística que ens diu que en cada país l’u per cent de la població tartamudeja, la
qual cosa vol dir que més de 60 milions de persones no parla de manera fluida
en el món.
En efecte, es fa evident que estem davant una nova forma fer
front al malestar. Col·lectius que s'aixopluguen sota un tret que els identifica (esclerosi
múltiple, fribromialgia, càncer, malaltia mental, etc.), al mateix temps que
promouen fer llaç social i cerquen un reconeixement públic. Tenim així una
inesgotable llista d’associacions, sense ànim de lucre, que lluiten contra
determinades malalties i la seva recuperació social.
La paradoxa és que allò que resulta ser una resposta
col·lectiva, amb una identitat social que proporciona una xarxa de relacions,
també fixa al subjecte en la mesura que s’hi identifica.
Des de fa temps venim assistint a la proliferació generalitzada d’etiquetes diagnòstiques
de tota mena. És un moviment que alguns han qualificat de una psiquiatrització,
o psicologització, generalitzada de la societat. És un moviment que va arrencar
fa anys, i que podem datar, com a element potenciador, en les successives
revisions dels manuals de la sèrie DSM (Manual Diagnòstic Estadístic). Aquest
Manual que sorgeix en la dècada dels anys 50 davant la dificultat per
consensuar les diverses classificacions entre els clínics, ha anat imposant la
seva orientació pragmàtica, més compatible amb el sistema de distribució de la
salut mental, amb les aportacions de la bioquímica que es basa en dades que són
certes, i en els estudis dels nivells de prevalences dels símptomes, que poden
ser quantificats.
Des d’aleshores un grapat de “diagnòstics” han començat a
envair tots els àmbits de la vida de les persones. Sorgeixen en les converses
quotidianes, emprats per persones que de vegades no tenen una formació
específica, i tenen un impacte creixent, com per exemple es pot comprovar en àmbits tan delicats com
l'escolar. En efecte, és habitual que sentim parlar de “trastorn per dèficit
d'atenció”, referit a nens que tenen una varietat de comportaments que es
jutgen com a no adaptats als estàndards d'una “normalitat” postulada. De la
mateixa manera, una mica més recentment, dos diagnòstics comencen a adquirir la
mateixa força, tant al carrer com en els claustres de les escoles: “autisme” i
“Asperger”.
Tot aquest fenomen implica un canvi profund de mentalitat, un
canvi d’aquells que es bastant imperceptible, sense que ningú s’adoni del que
passa, perquè es va produint insensiblement tot i que va incidint en la vida de
les persones. De la mateixa manera que fa bastants anys es va iniciar un procés
en virtut del qual la paraula tristesa va ser cada vegada més substituïda per
depressió, fins arribar a fer-la gairebé desaparèixer, ara un nen inquiet és
etiquetat, cada vegada més immediatament, com hiperactiu o afectat per un
dèficit d'atenció.
Hi ha estudis que demostren fins a quin punt això es fa
d'una manera cada vegada més sistemàtica i abusiva. Això havia estat detectat
fa anys no només per la psicoanàlisi sinó per persones del camp de
l'epistemologia com Ian Hacking. Enric Berenguer es refereix al discurs que
aquest va pronunciar al Collège de France
el 2002, “Façonner les gens”, (“Formar/construir
gent”). Ian Hacking va estudiar aquesta tendència cada vegada més universal a
aplicar una sèrie de denominacions que pretenen extreure el seu prestigi de la
ciència, però que de fet funcionen més com noms que creen classes de persones,
a partir d'una operació en si mateixa dubtosa, que és la suposició d'una
normalitat respecte de la qual es desviarien. Com ell estudia amb molt detall,
l'obsessió classificadora i normalitzadora ha creat noves epidèmies, fent
aparèixer com “malalties” o “defectes” condicions humanes que no fa pas molt no
eren considerades tals.
Però, com ell mateix planteja, el problema és que aquestes
classificacions de les persones tenen conseqüències en el social. És la mateixa
societat com a tal la que es converteix en classificadora, d'una banda, i per
altra banda també els individus que la formen tendeixen a incloure’s en
aquestes falses classificacions.
L'autor investiga l'ús d'algunes categories clíniques
plantejant que l'efecte de la seva introducció no ha estat només que els
subjectes es puguin identificar com formant part d'elles sinó que, també, es va
comprovar que els símptomes es presentaven a partir dels pressupostos
continguts en aquestes nominacions i variaven en la mesura mateixa que aquestes
últimes modificaven els seus quadres simptomàtics. Llavors, el major problema
no són les categories sinó que els subjectes acaben comportant-se a partir del
que elles tenen de predictiu, de manera que esdevenen necessàriament
epidèmiques.
Un problema de classificacions i d'dentitats
Aquest fet correspon a un corrent profund de la nostra
cultura, i es manifesta en la creació de grups i comunitats de persones
afectades, ja sigui directament o com a familiars, pels noms d'aquest tipus de
classificacions.
Més enllà del nominalisme "dinàmic" de Hacking
-segons la seva expressió- la psicoanàlisi aporta elements per explicar aquesta
dèria identificadora, en una època, precisament, de debilitat de les
identificacions, les quals tendeixen a fragmentar i multiplicar-se, com van estudiar
en el seu moment Jacques-Alain Miller i Eric Laurent en el seu curs sobre l'Altre que no existeix i els seus comitès
d’ètica.
La qüestió del diagnòstic, doncs, s'ha tornat avui un problema de
classificacions i d'identitats, que cada vegada actuen sobre més aspectes de la
vida humana. No hi ha pràcticament cap aspecte del cos humà, però tampoc de la
nostra relació amb els altres, de la nostra manera de ser o de satisfer-nos, en
resum, de viure, que no sigui avaluada, comparada amb una idea delirant de
normalitat, la qual cosa, per descomptat, dóna lloc a la proliferació de totes
les "desviacions" possibles respecte d'aquesta mateixa normalitat.
Tot un seguit d'escales de mesura i de tests, pensats
perquè els puguin aplicar persones sense cap formació, tenen l'objectiu de verificar
que, en efecte, aquestes “patologies” compleixen les expectatives en elles dipositades
des d'un punt de vista “epidemiològic”.
Això és particularment sensible en el cas dels nens, perquè
és clar que aquests noms que se'ls apliquen vénen imposats per un altre social,
amb una intervenció molt particular de les institucions específiques que
s'ocupen d’ells.
Del tipus clínic al cas únic
Enfront de les classificacions que s'atenen a protocols diagnòstics i escales
d'avaluació, així com enfront de la tendència creixent d'avaluació de les
teràpies, la psicoanàlisi reintrodueix el subjecte. Busquem, en cada cas
particular, els detalls i principis que orienten el diagnòstic i dirigeixen el
tractament, perquè les classificacions tenen cert caràcter relatiu i
artificial. Per Jacques-Alain Miller, les classes no existeixen en la
naturalesa, tampoc en la realitat, però estan fonamentades en la veritat[1].
Si la veritat varia -a la qual cosa apunta Lacan amb el seu neologisme "varité"- les classes estan
subjectes a aquest aiguabarreig de la veritat amb la varietat, és a dir, a la
"varitat" que s’esllavissa
pels discursos, en els descobriments de la ciència, etc.
Freud era sensible a la tensió existent entre el tipus de
símptoma i la particularitat d'un cas que ens permeti prendre-ho com a únic,
sobretot en comparació amb una classe ja consagrada a la clínica[2].
Deixa oberta la possibilitat -verificada a la pràctica de manera quotidiana-
que un cas particular pugui contrariar el que és típic, així com una
intervenció psicoanalítica va en contra d'una prescripció estàndard.
Aquesta obertura freudiana, tan lacaniana també,
s'evidencia especialment a la clínica del símptoma: el subjecte es constitueix
com a excepció a la regla i el seu símptoma és la invenció que falta a la
regla. Hi ha símptomes típics, però -com ja notava Freud el sentit d'un mateix
símptoma és diferent en subjectes diferents i està articulat a les experiències
individuals de cadascun[3].
En la psicoanàlisi d'orientació lacaniana anar del tipus
clínic al cas únic pot relacionar-se amb el passatge de la "clínica
estructural" -bastant compatible amb l'articulació entre "estructures
clíniques" i "tipus de símptomes"- a la "clínica del
símptoma", en la qual es destaca el cas únic com un
"inclassificable"; aquell, inventat en el tractament, interroga i fa
avançar a la psicoanàlisi, més enllà de les classes ja consagrades, gràcies a
les sorpreses experimentades en la pràctica clínica.
No es tracta de descartar els "tipus clínics"
construïts anteriorment, sinó de mostrar que, de manera paradoxal, l'excepció
és la regla; és a dir, un cas mai realitza el seu tipus i, per això, podrà ser
considerat únic. La pràctica clínica pot també crear nous tipus; a tall
d'exemple comptem amb la invenció de Lacan de la "paranoia de autopunició":
si el que caracteritzava al subjecte paranoic clàssic era la innocència
al·legada en el seu deliri, Lacan pren un cas com a excepció, com a cas únic,
per construir un nou tipus clínic, en què el passatge a l'acte retorna al subjecte
com autopunició[4]. Per
tant, la pràctica analítica pot autoritzar-nos a fer d'un cas únic un nou
paradigma, un nou tipus de símptoma.
La manera en què Lacan reprèn la qüestió del diagnòstic a
la clínica psicoanalítica implica qüestionar l'epistemologia classificatòria
d'inspiració estructuralista. El que deriva de l'estructura, és a dir els tipus
clínics, no tenen forçosament el mateix sentit: tipus de símptoma equivalents
poden tenir sentits radicalment diferents, el que justifica que la psicoanàlisi
es presenti com a "ciència del particular" i que s'interessi per la
formalització del "cas únic". "Els subjectes d'un tipus no tenen
utilitat per a altres del mateix tipus"[5],
diu Lacan.
El cas únic és compatible amb l'individualisme
contemporani, en què el subjecte resisteix les iniciatives de ser enquadrat i
classificat. La reducció de les classes al que Lacan va dir
"semblant", no deixa de tenir conseqüències importants per a la
psicoanàlisi, perquè dóna lloc a un subjecte que escapa a les regles i classes
preestablertes. Mentre que l'animal realitza la seva espècie en tant exemplar,
l'ésser parlant és subjecte perquè, per més que pertanyi a una classe, no serà
mai un exemplar adequat d'ella.
Eric Laurent en el seu llibre El revers de la biopolítica, proposa tres vies fer front a aquest
deliri d’etiquetatge diagnòstic. La primera, té a veure amb la postura crítica
que s'ha de prendre davant la tendència de la psicopatologia actual de buscar
la classificació perfecta. Advertir sobre els efectes d'abandonament del
subjecte davant aquesta exhaustiva llista descriptiva de la psicopatologia.
La segona via té a veure amb les categories "off -
label" (d’etiquetatge) que generen aquestes mateixes classificacions. La psicoanàlisi
no tindria tant de contribuir a una reactualització de la clínica sota un nou
sistema classificatori sinó veure com es viuen les classificacions, veient
quins efectes produeixen en les persones, com viuen aquestes etiquetes i com
els dóna sentit a la seva història personal.
Finalment, la terceria via és la de recordar que per molta
classificació sistemàtica de categoritzar la malaltia mental sempre sorgeix
l'excepció, el que no encaixa en el sistema preconcebut, que és la singularitat
de la persona.
[1]
Cf. MILLER, J.-A. "El ruiseñor de
Lacan", en Del Edipo a la sexuación, Bs.
As. ICBA. 2001.
[2]
Els coneguts casos de Freud, precisament a més d’estar emmarcats en una classificació es destaquen perquè són casos
únics, com ho posa de relleu que
siguin coneguts pel seu nom: l’home de
les rates, la jove homosexual, etc.
[3]
FREUD, S. "El sentido de los síntomas"
en Conferencias de introducción al
psicoanálisis - 17º Conferencia. Obras Completas. Ed
Amorrortu.Vol.24. Bs. As. 1976.
[4]
LACAN, J. De la psicosis paranoica en sus relaciones con la personalidad .Ed.
Siglo XXI. 1976.
[5]
LACAN, J. "Introducción a la
edición alemana de un primer
volumen de los Escritos" en Uno por Uno No.42. Ed. Eolia, Bs. As. 1995.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada